Mancora - Reisverslag uit Máncora, Peru van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu Mancora - Reisverslag uit Máncora, Peru van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu

Mancora

Door: tesse

Blijf op de hoogte en volg Tesse

15 Juli 2006 | Peru, Máncora

hallo!

Weer heel erg bedankt voor de berichtjes, het is echt leuk om steeds weer wat te kunnen lezen!

het is alweer een week geleden dat ik voor het laatst een berichtje heb geschreven. In de tussentijd ben ik naar trujillo geweest (aan de kust). Ik sliep niet in trujillo maar in een klein badplaatsje aan het strand, genaamd huanchaco. Het was daar niet zo lekker weer, dus niet gezwommen ofzo. In het busstation in Huaraz had ik al 2 aardige mede-backpackers ontmoet, met hen heb ik de eerste dag doorgebracht. We zijn eerst naar huaca del sol en huaca de la luna geweest. Dat zijn oude ruines, overblijfselen van de moche cultuur, ongeveer 500 na christus. Je kon zelfs nog kleuren zien! Daarna hebben we chan chan bezocht. een paleis in wat vroeger de hoofdstad van de chimú was. Chan chan is helemaal gemaakt van modder. De Chimú hadden de moche verslagen, daarna kwamen de inca`s, toen de spanjaarden, en nou was ik er...
De 2 mensen met wie ik was gingen diezelfde avond al door naar Mancora. Het hostal was heel mooi trouwens, aan het strand. Het had een mooie tuin achter (compleet met schildpadden). Er waren hangmatten, perfect.
Een dag in huanchaco rondgehangen, heel gezellig, iedereen is heel aardig. Mensen beginnen gewoon tegen me te praten. Op zulke momenten ben ik heel blij dat ik wat spaans spreek. O, ja, mensen uit spanje die zich nog kunnen herinneren hoe leuk ik het vond om "claro" te zeggen, ik kan hier mijn hart ophalen, want dat word echt heel vaak gezegt. "claaaro"
De dag daarna ging ik rond het middaguur naar Trujillo, busticket kopen. Ik kon mijn mochilero (backpack) achterlaten in het busstation, en toen maar wat in mijn eentje rondhangen in de stad... Dat had ik gedacht ja, ik ben de hele dag niet één moment alleen geweest. Er was steeds wel iemand die met me begon te praten. 2 jongens hebben me (los van elkaar) de stad een beetje laten zien, ik heb een biertje gedronken met 2 jongens, ik ben op de foto geweest met 2 mensen die dat wilden, om de een of andere reden. Dat was best grappig trouwens, de foto werd genomen door een heel oud mannetje, die helemaal professioneel aan het doen was. hij ging helemaal bukken enzo, hilarisch gezicht. Je had erbij moeten zijn...
Maarja, de hele tijd mensen die tegen me begonnen te praten, het was zelfs zo erg dat toen ik `s avonds op de plaza in mijn diario aan het schrijven was (en er weer iemand naast me kwam zitten) ik mensen gedag kon zeggen! haha, dat was echt geweldig. Op een gegeven moment was ik aan het praten met 2 jongens die ik `s middags had ontmoet, kwam de shoeshine guy erbij zitten en begon een beetje mee te lachen, en een klein meisje dat snoepjes verkocht. Heel gezellig. Later kwam dat meisje nog iets in mijn oor fluisteren, kennelijk was er een jongen die verliefd op me was...
jaah, dat was me het dagje wel.:)

Nu zit ik in een heel klein dorpje aan de kust, Mancora. Hier is het wel lekker weer! Ik ben al verbrand...
Dir dorpje bestaat uit ongeveer 1 straat. maar wat voor`n straat! dé snelweg van zuid-amerika, de panamericana, loopt hier dwars doorheen! Maar wees gerust, het klinkt erger dan het is, de panamericana is namelijk 2 banen breed (1 voor de ene kant op, 1 voor de andere kant op) en niet zo druk. waarschijnlijk is de n234 (om maar iets te noemen) drukker. Toch leuk om over dé snelweg van zuid-amerika te lopen...

Morgen vertrek ik met de bus naar Ecuador. Maar ik zal daar niet te veel over uitweiden nu, want dit bericht is al te lang.

tot snel!

tesse

  • 15 Juli 2006 - 20:11

    Vivian:

    jeeej je camera doet het weer! het water is daar bijna net zo blauw als je trui! haha!Je krijgt natuurlijk wel aandacht van al die jongens met je blonde haar. Wonen er alleen maar jongens of heb je ook nog meisjes leren kennen?

    xxx flifli

  • 16 Juli 2006 - 00:29

    Annemieke:

    Lieve Tesse,
    gefeliciteerd mit deine mutti, ja! Je belde vanavond toen ik er ook was. Leuk dat Susan en Arnold komen volgende week, wist ik niet. Goed kind dat je ze een stukje van de wereld laat zien. Het was weer een heel genoegelijke avond met heel veel lekkere hapjes waar A+S volgende week nog van kunnen genieten. Alleen heb ik de bitterballen en vlammetjes gemist.
    Bedankt voor je reisverslag, erg leuk om getuige te zijn van jouw plek in de geschiedschrijving van de trail..
    besos Annemieke

  • 16 Juli 2006 - 07:45

    Meike:

    Ni Hao!Geweldig om te lezen dat je het zo leuk hebt daar tessie! Maar wat betekend in godsnaam Claaaro??Ik ben na een 14 uur durende treinreis aangekomen in een klein plaats waar voor toeristen niets te beleven is maar we zitten hier als over stap naar de volgende plaats. We komen uit Chengdu, groot en mooie tempels. Ga je je ouders nog meeten? Heeel veel plezier in equador! Liefs, je buurmeisje aan de andere kant van de wereld

  • 16 Juli 2006 - 07:48

    Meike:

    en wat een GEWELDIG mooie foto's!!!!

  • 16 Juli 2006 - 10:37

    Tink:

    Jeetje Tes, wat is het daar ontzettend mooi!! Wat moet jij het gaaf hebben en je verhalen klinken super gezellig! En idd, wat betekend claro?? Iig leuk stukje heb je geschreven, je maakt alle thuisblijvers jaloers :) Geniet er voor 300% van!! xxx

  • 16 Juli 2006 - 12:13

    Eric:

    Dag Tesse,

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Elke dag weer bijzondere ontmoetingen. Nog gefeliciteerd trouwens met je moessie. Gisteren nog even een drankje gedronken en Aris gedag gezegd, die vandaag is vertrokken naar Spanje en Marokko in z'n bij Jan Dorland gekochte Citroen Break. Misschien dat we hem nog zien in het zuiden van Spanje (Cadiz), waar Tymen, Allert, Roos en ik over anderhalve week aankomen, na een zeiltocht vanuit Lissabon. Heb je naast de schildpadden nog andere bijzondere beesten gezien ? Of zijn er alleen maar ontmoetingen met veel leuke backpackers. Groet en veel liefs van je oompie Eric.

  • 16 Juli 2006 - 15:07

    Suzan:

    Hoi Tes,
    Was een verrassing om jou zo lekker lang (en voor zó weinig geld ha ha) te kunnen spreken. Voel me dan niet zo opgejaagd aan de telefoon. Het bezoek heeft dat ook gemerkt want moest zelf z'n koffie in schenken en taart pakken. Jammer dan, verwegistan-dochters gaan altijd voor! Gelukkig záten ze er nog wel toen ik terug kwam. Het werd super gezellig, tot 4 uur 's nachts en alleen maar buiten. En raad eens wie het langst op bleef?...ja zeker, oma, niet naar bed te krijgen. Ik heb haar net ook jouw site laten lezen en ze vond het geweldig. Ik ga proberen haar ook nog wat te laten schrijven maar zi is nu te moe; ja, wat wil je als je als 92 jarige om 4 uur naar bed gaat!
    Die Annemiek had ook nog een energie over hé? om jou 's nachts nog te gaan mailen! Ben ik trouwens geen goede ambassadeur voor je? Ik geef iedereen, ook die het niet horen wil, jouw site op. Annemieke is trouwens wel echt het spoor bijster he? Hoe kan ze nou vergeten zijn dat bitterballen en vlammetjes bij oud en nieuw horen en niet bij onze verjaardagen! Zo ordie ! (ahum)
    Zojuist Aris, Peter en Muller uitgezwaaid op weg naar Marokko. Aris als trotse eigenaar van een citroën van 550 euro. Waar hebben we het aan verdiend dat beide kinderen zo ver van ons vandaan gaan en zulke spannende dingen doen?!
    Kus kus
    suzan

  • 16 Juli 2006 - 17:16

    Mariette:

    Hallo Tesse,
    Met veel plezier lees ik je berichten. Leuke dingen maak je mee, zeg. En wat een prachtige foto's van je "trekking".
    Heb je moeder net ook even gemaild. Het lijkt me heel gek om elkaar daar in Zuid-Amerika weer te zien: de wereldreizigster en de vakantiegangers! Wel heel leuk, hoor!
    Veel plezier, geniet met volle teugen, en pas goed op jezelf (zegt de moeder van eveneens reislustige zoon).
    Groetjes.

  • 17 Juli 2006 - 08:25

    Allert:

    Hey lieve reizigert! Wat een mooie verhalen! Als ik ze lees begint het reizigersbloed weer door de aderen te stromen! Ben jaloers op je! Mooie foto's ook. Ga je nog richting die vulkaan die net is uitgebarsten in Ecuador? Zal ook wel mooi zijn (als het veilig is). Veel plezier en hou ons op de hoogte van je avonturen!
    Liefs
    Allert

  • 17 Juli 2006 - 19:47

    Stef:

    hee lieve tes,

    ik denk ook dat het je blonde haar is. Als je het zat bent verf je het gewoon zwart, haha! Het klinkt allemaal super, ikga nu je foto´s bekijken! kus!! steffen

  • 17 Juli 2006 - 19:56

    Astrid:

    tesse! ecuador?! laat even weten als je tot quito komt en daar toevallig eind deze maand bent.. zet ik weer voet op zuidamerika, cuidate, besos!

  • 17 Juli 2006 - 20:56

    Arnold:

    Hoi Tes, Laatste dingen op school afhandelen! Peru komt nu wel echt dichtbij Deze week nog een rugzak kopen en nog véél Spaans leren. Groetjes

  • 18 Juli 2006 - 11:01

    Anne-Marieke:

    Hoii,
    Ik had 'n vraagje.. Ik ga over een week voor een maand naar Noord-Amerika en ik vind deze site een heel leuk idee om ook te maken, maar dan nu mijn vraag: Heb je voor deze site echt internet nodig? En heb jij dat dan gedaan door een internetcafé te zoeken ofzo? Veel succes nog op je reis!! Groetjes

  • 18 Juli 2006 - 18:54

    Oma:

    hallo Tesse,
    daar ben ik eindelijk, al maar goede voornemens, je kent dat wel en dan komt er een telefoontje, en dat duurt eventjes en dan word ik moe en dan wordt het tijd om het moede lijf in bed te mikken. Nou, dan morgen maar en dan begint het weer opnieuw.
    Maar nou is het eindelijk goed, ik mag niet weg bij suzan naar huis, eerst even naar tesse mailen.
    Wat maak jij veel vrienden, wat zie je veel , geweldig dat dat zo maar even kan.
    Je hebt het geweldig meisje, ga zo door!
    Hartelijke groetjes
    oma bijleveld

  • 19 Juli 2006 - 07:04

    Daan:

    Hoi Tes,

    De verhalen zijn heel leuk en de foto's zijn schitterend. Maar je fototoestel was toch kapot? Heb je nog een foto van dé snelweg van Zuid-Amerika?
    En wat was dat voor een optocht met lampionnetjes?
    En wat is een shoeshine guy? Je berichten zijn nooit te lang hoor!
    Wat is de temperatuur waar je in verkeert? Wees blij datje niet in die hittegolf in NL bent. Ik kan me niet herinneren dat het hier geregend heeft. En met m'n korte termijn geheugen is niets mis hoor. Doei, Daan

  • 21 Juli 2006 - 12:06

    Eric Lemstra:

    Dag lieve Tesse,

    Tymen en ik vertrekken morgenochtend voor onze zeiltocht langs de portugese en spaanse wateren. Veel berichten zul je van ons dan ook de komende weken niet ontvangen. Is ecuador een mooi land en ...... heb je al een leuke trip georganiseerd voor suus en nol. Meid, heel veel plezier met alle ontmoetingen in dat mooie zuid-amerika.

  • 22 Juli 2006 - 00:09

    Anneke:

    Hai Tessie,
    even weer een groetje van mij. Heb weer net alles van je gelezen en bekeken, ben weer helemaal bij. Zijn die foto's gemaakt met het fototoestel van iemand anders? Omdat het jouwe stuk was? Maak je ook foto's van gewone dingen en bezigheden, en straatbeelden? Dat is vaak ook heel leuk "voor later". En wat was dat feest met die lampionnen en draken, ziet er heel bijzonder uit?
    Net zijn je pa en Daan&Marian nog op bezoek geweest, om even dag te zeggen tegen de vakantiegangers E&T, die morgenochtend vroeg weggaan. En maandag komen Istar en Martin weer terug, die zijn dan ruim drie weken weggeweest. Naja, da's niks vergeleken bij jou.......
    Ik ga slapen nu, truste en veel plezier.

  • 22 Juli 2006 - 19:29

    Rindert:

    Hola Tes,

    Como estas parca? me encanta leer tu historias.
    Estamos cercisima ahora porque yo estoy en Medellin, Colombia y tengo mi casa aqui. No vas a viajar a Colombia? Es un pais hermosa con gente superamable. No es peligroso como la gente piensen. Me gustaria verte aqui en Colombia. Cuando quieres visitarme, siempre estas bienvenido!!

    Chao y suerte,

    Rindert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tesse

welkom, mijn vrienden, op mijn nieuwe site. Deze site is voor iedereen die mij zal missen als ik weg ben, dus als ie soms vast loopt...:p Ik zal jullie ook allemaal missen, dus het zal leuk zijn als jullie een berichtje achterlaten, of af en toe een mailtje sturen. Ik zal jullie graag vertellen wat ik ga doen in zuid-amerika, maar aangezien ik dat zelf nog niet helemaal weet... Ik begin iig in Peru, waarschijnlijk ga ik daarna naar Bolivia, Chili en Argentinië, waarna ik eindig in Brazilië. Ik weet ook nog niet hoe lang ik weg blijf, waarschijnlijk tussen de 8 en de 12 maanden. Ik heb er zin in! kussies van tessie!!

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 79154

Voorgaande reizen:

16 Juni 2006 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: