in de woestijn... - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu in de woestijn... - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu

in de woestijn...

Door: tesse

Blijf op de hoogte en volg Tesse

19 Augustus 2006 | Peru, Huacachina

hallo allemaal!!

zondagavond heb ik na een paar avonden heerlijk uitgaan me weg weten te rukken uit cusco. Samen met Rik (eng), dan (eng) en Kieva (ire) vertrok ik naar Ica, om vandaar uit meteen naar huacachina te gaan (kleine oase vlak bij Ica). We hadden helaas niet allemaal dezelfde bus, Kieva en Dan hadden hun ticket al geboekt, Rik en ik niet. De bus van kieva en Dan was al vol toen wij ons ticket wilden kopen, iets waar ik achteraf wel blij om ben, want hun bus zat vol met kippen en kinderen (= geen slaap).
maandagochtend ontmoetten we hun weer in huacachina, waar ze al aan de praat geraakt waren met een peruaanse man. zodra ie ons zag wist ´ie dat "er een mogelijkheid bestond dat wij mee zouden gaan met hem naar de woestijn". Dus begon die alleen nog maar te praten over hoe goed ie wel niet is, in hoeveel tourguides ´ie wel niet staat en dat die woerstijntouren doet, om haaientanden te zoeken. Wij allemaal heel enthousiast, dus meegegaan, $45 p.p excl eten. HET WAS GEWELDIG!
De eerste dag reden we eerst langs een dorpje (ococucaje) en langs zijn begraafplaats. Daar zagen we vele graven van kinderen die niet ouder zijn geworden dan 4, 5 jaar. Het dorpje heeft 2.500 inw. en er sterven 40 kinderen elk jaar...
Vervolgens gingen we naar een oude begraafplaats, "that has been raped" door schatzoekers. Dus alle botten lagen buiten de graven. Toen naar een supermooie oase, daarna naar de eerste plek om haaientanden te zoeken, die we ook al meteen vonden. o,ja, jullie denken nu: "haaientanden in de woestijn?" yup, haaientanden in de woestijn. kennelijk was tot 12 miljoen jaar geleden de woestijn hier in peru oceaan, waar enorme haaien rondzwommen (megalodon) en walvissen. ik heb het skelet van een walvis gezien. Die nacht sliepen we in slaapzakken onder de blote hemel, waar je de melkweg superduidelijk ziet. De dichtsbijzijnde plek met mensen was ongeveer 80 km ver weg. Oh, maar natuurlijk niet voordat we flink wat wijn hadden gedronken. onze gids iets teveel, want hij begon kieva (die naast hem sliep) lastig te vallen. te aaien enzo. niets ernstigs ( hij wou alleen maar praten), maar voor haar toch heel ongemakkelijk. Dus de rest van de dagen heeft hij het goed proberen te maken door haar mooie tanden te geven enzo. en hij begon er steeds maar weer over, best wel grappig eigenlijk. maarja.
Dag 2 gingen we eerst wer tanden zoeken, steeds op verschillende plekken, niet zomaar plekken natuurlijk, maar onze gids weet waar hij op moet letten. Daarna gingen we een siteseeingtour doen (soort van), eerst langs het lichaam van een man die ongeveer 30 jaar geleden in de woestijn gestorven is, waarschijnlijk verdwaald. Het is interessant te merken dat je gewent raakt aan het zien van botten, in de woestijn zie je ze de hele tijd, van dieren weliswaar, maar toch. Het zien van de botten en resten van de kleren van die man deed me niet zoveel. Maar het blijft indrukwekkend natuurlijk. Vandaar ginegn we naar een gat in de woestijn, dat hoogst waarschijnlijk veroorzaakt is door een meteoor. Ongeveer 100 meter verderop vonde we de boosdoener, een steen die als je er met een hamer op slaat het geluid maakt van een bel. 90% zeker dat het een meteoor is, maar ze zijn het nog aan het onderzoeken. Als het een meteoor is, is ´ie waarschijnlijk 200.000 dollar waard...
Vlak voor het donker werd zijn we nog naar een andere geplunderde begraafplaats geweest, botten overal!! bergen botten!
´s avonds een fles pisco gekocht op een boerderij en toen naar een ander boerderijtje om daar onder het afdakje te slapen. We aten trouwens elke avond een blik bonen (recht uit het blik) en verder hadden we blikken tonijn en droog brood, hmmm :)
Dag 3 weer tanden gezocht, en daarna nog het kadaver van een paard gezien, ongeveer 200 jaar oud, maar als je hem omdraaide, zag je nog allemaal huid zitten. ik heb er een filmpje van, komt nog. Mijn haaientanden worden nu gerestaureerd, morgen krijg ik ze terug. Volgens Roberto (gids) is 1 ervan wel 200 dollar waard...
Nu zijn we weer terug in Huacachina, maar van Roberto zijn we nog niet af, haha, hij heeft ons naar Ica gereden om te lunchen en om zijn film te zien. want, jaja, Roberto is heel beroemd, hij staat in bijna alle guidebooks en mensen van over de hele wereld komen naar Ica om met hem de woestijn in te gaan, en dus hebben mensen een film gemaakt van hem. Die wij moesten zien...
Ik ben benieuwd hoe mijn tanden zijn...oeh..
morgen krijg ik ze, binnenkort zal ik ook al mijn foto´s op de site zetten. Roberto en Rik zijn nu plastic doosjes kopen om ze in op te bergen, maar ik mocht niet mee omdat het te gevaarlijk is... haha, ik ben toch nog niet klaar hier. Morgen ga ik sandboarden. Jullie moeten echt mijn foto´s zien snel, geweldig, het was zo mooi in de woestijn.

tot snel!!

kus tes

  • 19 Augustus 2006 - 05:17

    San:

    tes.... ik wordt helemaal gek hier als ik je verhalen hoor!! ik wil oohook!! heel erg stoer allemaal, misschien ben je wel rijk nadat je je tanden hebt verkocht... remember: ik was al je vriendin VOORdat je rijk was ;) Ik vlieg een beetje in de rondte en zie ook mijn verdiende deel woestijn :D lang niet zo interessant als jou avontuur btw... kijk uit naar de foto's en t filmpje! kus san

  • 19 Augustus 2006 - 06:57

    Valery:

    He Tesse, supergaaf verhaal zeg!!! Echt geweldig wat je allemaal meemaakt!! xxx val

  • 20 Augustus 2006 - 12:04

    Carla:

    heej tes
    kreeg via sanne-fleur je site te horen.
    wat een avonturen allemaal,supergaaf !
    het leven is mooi,he? (beter dan op het vitus,hihi- en in de bieb).
    geniet ervan ! en NOOIT met mate..
    liefs, carla (moeder van)

  • 21 Augustus 2006 - 01:20

    Arnold:

    Hoi Tesse, Wat vreselijk leuk in de woestijn. Weten we nu al dat we iets gemist hebben. We vetrekken morgen weer naar Puno (nu La Paz) en willen snel door naar Areguipa. Voor de woestijn hebben we geen tijd meer!!!!!!!
    Stuur de haaientanden naar Nederland, kun je ze niet meer verliezen.

  • 21 Augustus 2006 - 01:38

    Suzan:

    hoi lieve tes,
    Waar ontmoet jij die mensen die jou begraafplaatsen wil laten zien. Wij zijn ze hier nog niet tegen gekomen terwijl je WEET hoe dol ik op begraafplaatsen, botten en skeletten ben. Heb je een tip voor me?
    Wij zijn niet zo spectaculair bezig maar hebben zojuist wel een 3 daagse incatrail afgerond ( Takesi-trail) die heel indrukwekkend was, alleen al omdat we de enige touristen waren dus alleen met een niet engels sprekend Indiaans echtpaar, hij gids zij kok, (zij in traditionele klederdracht en naast kok tevens fungerend als ezel waardoor ze een ezel uitspaarden), en nog 1 ezel met eigenaar: 4 op 1 zeg maar. Echt een prive behandeling dus gehad:het eten werd steeds voor ons gekookt en zelfs de tent werd opgezet en ingericht.
    Hun geur was wel erg wennen evenals het gebruik van rivierwater voor wassen/toilet en eten/drinken . Maar super aardige mensen en super indrukwekkende trail.
    Ik heb hun adres gekregen, het kostte ons ongeveer 85 dollar in totaal maar als je het rechtstreeks via hem doet wordt het goedkoper denken wij. Hij heet Guzman Tincata en woont in Le Paz. tel: 2-219591 (en dan nr van Bolivia ervoor denk ik.
    Lieve Tes, wij beginnen morgen aan de terugtocht vanuit Bolivia naar Puno- Areguipa - Lima.
    Heel veel plezier nog
    groetjes
    suzan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tesse

welkom, mijn vrienden, op mijn nieuwe site. Deze site is voor iedereen die mij zal missen als ik weg ben, dus als ie soms vast loopt...:p Ik zal jullie ook allemaal missen, dus het zal leuk zijn als jullie een berichtje achterlaten, of af en toe een mailtje sturen. Ik zal jullie graag vertellen wat ik ga doen in zuid-amerika, maar aangezien ik dat zelf nog niet helemaal weet... Ik begin iig in Peru, waarschijnlijk ga ik daarna naar Bolivia, Chili en Argentinië, waarna ik eindig in Brazilië. Ik weet ook nog niet hoe lang ik weg blijf, waarschijnlijk tussen de 8 en de 12 maanden. Ik heb er zin in! kussies van tessie!!

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 79159

Voorgaande reizen:

16 Juni 2006 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: