Carnaval minero - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu Carnaval minero - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu

Carnaval minero

Door: tesse

Blijf op de hoogte en volg Tesse

05 Februari 2007 | Bolivia, Potosí

OOOHH, ik ben nu ineens een beetje verdrietig omdat iemand die in kenia zat, en wiens site ik altijd even checkte nu weer thuis is! Jaja, ik weet het, dat klinkt een beetje raar, maar k heb nu ineens echt het gevoel dat ik nu de laatste fase van mijn reis in ga. 4 en een halve maand heb ik nog... oohh, nou ga k bijna huilen :´(

Ondertussen heb ik het nog steeds super naar mijn zin, zit nou al weer een paar dagen in Potosí, waar ik weer als vanouds veel heb beleefd.
De 2e dag dat ik hier was, was ik met 2 meisjes die ik had ontmoet weer naar de mijnen geweest. Ik zou niet de mijnen ingaan hoor, hoewel ik er uiteindelijk in mijn eigen kleren nog even in ben geweest, maar niet helemaal naar beneden. Heb in de mijn op ze gewacht,hihi, een boek lezend. Was best grappig. Het was de verjaardag van de mijn, dus er waren allemaal miners buiten aan het drinken (het zal eens niet), en er waren speeches, ook heb ik het Potosina volkslied gehoord. Grappig.
Die avond zou er geoefend worden voor het carnaval, dus gingen wij met wat gidsen naar een voetbalveld, waar door wat jongens musica folklorica gespeeld werd. Er waren wat fluiten, een trom en een trommel. Die jongens stonden dan in het midden muziek te maken en ook een beetje in een cirkeltje te bewegen, en wij dansten daar dan omheen. Hand in hand met een jongen en dan kleine stapjes nemen en tegelijkerijd met je armen zwaaien, en af en toe een twirl, geniaal! haha, op een gegeven moment deden we echt even de indianendans, ik dacht altijd dat dat een beetje overdreven was, en in iedere geval dat niemand dat meer deed, maar wel dus! Voorover buigen en daarna de armen weer in de lucht... super.
Natuurlijk werd er ook weer gedronken, maar ik had mijn lesje geleerd (remember de bruiloft, vorige keer in Potosí) dus ik gaf flink wat aan Pachamama, waar natuurlijk niets mis mee is. Deze keer dronken we 96% alcohol, aangelengt met kaneelthee. Al met al leuke avond.
Dag erna naar de carnavalsparade gegaan en weer een watergevecht gehouden. Watergevecht is met waterballonnen en met schuim dat je uit een fles spuit. Ik had een spuit gekocht om de mensen terug te pakken, waarmee ik ze natuurlijk alleen maar aanmoedigde. 1 keer waren iets van 6 mensen tegelijkertijd me onder aan het spuiten! En dan heb je ook nog kindjes met emmers water... Het is wel leuk om te zien hoe iedereen het leuk vind dat de gringa ook mee doet. De parade was heel mooi trouwens, hele mooie outfits zaten ertussen. De mensen in de parade lopen uren hetzelfde pasje uit te voeren! respect... Hoe later het word hoe meer mensen in de stoet dronken zijn, toch knap hoe ze zelfs superdronken nog ritme kunnen houden! Die avond weer met gidsen naar de optocht geweest en later naar een van de fiestas van een cooperativa, maar we waren iets te moe om weer echt mee te doen met dansen, bovendien was iedereen best dronken, dus écht dansen kwam er niet van. Rond een uurtje of 1 begonnen er 2 te vechten, wij wilden toen weggaan, maar 1 vrouwtje kwam naar ons toe dat we moesten blijven, zij stond zich af te jakkeren op de trom, we moesten echt blijven. Dus wij weer naar binnen. 1 seconde later zegt 1 van de gidsen waar we mee waren zachtjes dat we nu wel weg kunnen, de vrouw was druk bezig de vechters uit elkaar te halen. Toch grappig hoe ze echt luisteren naar zo´n vrouwtje, in NL zou je gewoon zeggen: ¨nee sorry, we gaan nu toch echt¨. Toch wat meer respect ofzo, denk ik. Dag erna weer optocht en watergevecht... Nu is het als het goed is over, hoewel ernog flink wat waterballonnen te zien zijn, echt veilig zijn we nog niet. Bueno! Dat was het! hoop dat met jullie alles goedis en tot snel weer!
CHAU!

tes

  • 06 Februari 2007 - 08:56

    Vincent:

    jaja Tes, ik ben alweer thuis. Nu alweer 3 nachten in mijn eigen bed geslapen, heeft wel wat, maar het begint toch te kriebelen nu...

    Jij hebt nog 4,5 maanden joh! Geen rede om te huilen lijkt me, haha.

    Ik ben blij dat jouw verhalen nog een tijdje doorgaan! Ben ik ook nog steeds beetje op reis...

    Nu ik thuis ben geen problemen meer met ultra-sloominternet dus kan ik lekker makkelijk al je foto's van Zuid-Amerika zien! bij jou thuis in Bussem wel las ik? Hoe kan dat nou in 't Gooi??

    Nou veel plezier nog met het carnaval! Trouwens, 96% alcohol??? Doe je wel beetje voorzichtig?!


    Adios!

    Vin


  • 06 Februari 2007 - 10:03

    Vincent:

    Sorry voor alle mensen uit Bussum, het is natuurlijk met een U en niet met een e!

  • 06 Februari 2007 - 12:40

    Steffen:

    heey tes,

    4,5 halve maand lijkt me nog best lang, zeker om te bedenken dat over 4,5 maand hier alweer zomer is!! dus ik kan niet wachten..;) geniet jij nog maar even, en je weet het, als je saaie dingen doet gaat de tijd langzamer!! ;) grapje!
    veel plezier nog he!
    kussen

  • 06 Februari 2007 - 12:55

    Carla, Moeder Van:

    o wat een heerlijke verhalen weer !
    ik kijk naar mijn rugzak en verlang...
    maar nu naar singapore, da's werk..hahah.
    dag lievie, geniet lekker !

  • 06 Februari 2007 - 14:38

    Jasmijn:

    Tes! Ik vind het nog steeds leuk om je al verhalen te lezen! Ga zo door!:D xxx

  • 06 Februari 2007 - 15:15

    Istar:

    Haha leuk weer wat van je te horen! Have fun! xx Ies

  • 06 Februari 2007 - 19:40

    Arnold:

    4,5 maanden is nog best lang, je bent net over de helft. Volgens mij ben je met je geld al zeer ruim over de helft. Je hoeft natuurlijk niet nog 4,5 maanden weg te blijven. Ik vind het niet erg als je al wat sneller thuis komt. Kun je gezellig nog wat bij Promo gaan werken.
    Zolang je nog in Z. Amerika bent veel genieten van je verblijf daar. Kus!
    PS. Voor welke studie moet ik je nou opgeven??

  • 06 Februari 2007 - 19:43

    Arnold:

    PS2: Waar blijft nou de foto met je nieuwe kleding? (geen carnavalskleding!!!)

  • 06 Februari 2007 - 20:44

    Anneke:

    Dag mijnmeisje, wat leuk hoe je daar met de mensen van het land zelf optrekt, echt midden in de cultuur, dat is toch heel bijzonder en indrukwekkend! Kan me voorstellen dat je het fantastisch naar je zin hebt. Enige foto's ook, vooral die met de kinderen en die met de mijnwerkers. Geniet nog lekker door, 4,5 maand is nog lang, hoor.
    liefs,

  • 07 Februari 2007 - 03:39

    Meike:

    ik heb lekker nog 6 maanden, na na na na na!

  • 07 Februari 2007 - 12:58

    Flifli:

    hey tes
    k vind het nog steeds super al die verhalen!het sneeuwt hier nu trouwens,vet vaag. k ga trouwens ook over 2 weken carnaval vieren,maar dat zal wel zonder watergevechten zijn!oeh k wil ook nog ff zeggen dat ik kort haar heb,hihi!

  • 09 Februari 2007 - 14:23

    Henny:

    Jeetje wat een verhalen! Ik liep wat achter maar zit nu weer compleet in Z Amerika. Zelf ga ik volgend weekeind naar Drenthe om er even uit te zijn. Wel een verschil he.........!!! Het is dan ook karnavalsweekeind hier. Zal geen 96% alcohol tegen komen denk ik. Geniet nog extra die 4 1/2 maand. Lijkt lang maar zal wel snel gaan wanneer je zoveel leuke spannende dingen doet. Liefs van henny

  • 10 Februari 2007 - 15:49

    Suzan:

    hoi lieve Tes,
    Wat een leuk verhaal zeg en wat zit daar midden tussen de bolivianen. Van de week was er een documentaire over een nederlander die in de hoogvlakten van Bolivia in een indianendorp schoorstenen in hun huis aanlegde omdat daar veel kinderen stierven aan longklachten en ook ouderen heel erg benauwd waren en hoesten door al die rook binnenshuis.
    Ik werd weer helemaal weemoedig van de herkenning.En wat een indrukwekkende cultuur toch met offeren aan pacha mamma net zoals jij beschrijf, en lamabloed op de eerste schoorsteen om boze geesten weg te houden. Ik heb het programma voor je op de video gezet, dan kun je bij thuiskomst ook nog even terugmijmeren in de herkenning.
    veel plezier met de carnaval, liefs en knuffels

  • 10 Februari 2007 - 23:05

    Rob :

    hoi Tess hoe issie, je ouders zijn hier op bezoek (heel trots op je dus ik moest je website bekijken..)je vader zeurt over een bootje dat hij wil kopen en je moeder heeft haar twijfels...
    nou ja je kent het wel...veel plezier Rob en Renate

  • 11 Februari 2007 - 03:31

    Meike:

    your wish is my comment, story is on!

  • 12 Februari 2007 - 16:55

    Nikki:

    Hey lieve tesse!!!

    Nog 4,5 maand! Ben blij dat je het zo leuk vind. We missen je nog steeds wel erg bij promo hoor! De huishoudbeurs is bezig en ik sta weer bij Koopmans. Moet de laatste tijd veel aan je denken. Libelle zomerweek en zo. Het lijkt allemaal al een eeuwigheid geleden als ik lees wat je in de tussen tijd gedaan heb! Heel veel plezier nog verders!

    Hele Dikke kus Nikki

  • 16 Februari 2007 - 00:11

    Arnold:

    Zo zie je maar dat mijn Promo-idee nog niet zo gek was. Op de huishoudbeurs denken ze alweer aan je. Weet je nog die leuke meneer van het peper/zout-busje!!!!
    Het lijkt mij ook weer vreselijk gezellig. Om 5.30 uur wat gestommel op de trap. Tesse komt naar beneden en ik draai me nog eens lekker om. Tes kom toch gauw terug!!!!!!

    Groetjes+kus, Arnold

  • 16 Februari 2007 - 04:11

    Meike:

    Ja tes ga gewoon terug naar huis, lekker elke ochtend vroeg opstaan om weer laat thuis te komen, en dat dag na dag, week na week, dan heb je weer geld en kan je er nog een reisjaartje aan vastplakken, zal nollie vast leuk vinden. :)

  • 16 Februari 2007 - 11:29

    Rita:

    Ha tessebes
    Nu zal het carnaval wel echt losbarsten daar :biggrin: ben benieuwd naar je verhalen en vooral naar je foto's :lol: (niet vergeten). Wij vertrekken morgen naar de wintersport. He,he ook eindelijk weer even vakantie !moet alles nog pakken, dus nu geen tijd meer. Have fun ! hug Rita

  • 16 Februari 2007 - 23:38

    Suzan:

    hoi lieve Tes,
    Ja, je tierigheid mis ik ook wel maar verder ben ik alleen maar superblij voor je.
    Wat beginnen 'ze' trouwens aan je te trekken h'e?
    Merk je wel zeker. Niks van aantrekken hoor, dit is de tijd van jouw leven en hier gaat het leven toch maar gewoon z'n gangetje door, dat kun je nog lang genoeg ervaren.
    Of ben ik nou een hardvochtige moeder?
    Heel veel liefs, dikke knuffel

  • 18 Februari 2007 - 19:51

    Tjeerd:

    klinkt allemaal echt geweldig. toch wel weer is wat anders dan de carnaval in Bussum he ;). veel plezier nog daar.

  • 21 Februari 2007 - 23:13

    Arnold:

    Hoe was het carnaval in Ururo? Graag veel foto's
    van je carnavalskleding + nieuwe outfit.
    Kus!

  • 21 Februari 2007 - 23:15

    Arnold:

    PS. We gaan zondag naar Tsjechie. Als je mee wil, moet je snel zijn.
    Groetjes!!!!!!!

  • 22 Februari 2007 - 22:51

    Suzan:

    hoi lieffie,
    ja hallie!!! leef je nog??
    of ben je aan het bijkomen van de carnaval?!
    Wij zijn hier heel benieuwd hoe dat geweest is en inderdaad , graag rijkelijk illustreren met foto's.
    Dit is even m'n laatste mailtje want zoals je al weet , vertrekken wij zondag naar Tsjechi"e dus graag nog even ketaak tevoren wat mij betreft.
    zie verder site van Meike ha ha. Het gaat goed hier maar allebei druk met afronden van het werk.
    heel veel liefs, tot horens

  • 23 Februari 2007 - 22:36

    Arnold:

    Even op de site van Meike gekeken of je nog in leven was. Gelukkig om 16.05 op 23/2 heb je nog een berichtje geplaatst.
    Mail/skype-out je nog even voor zaterdagavond?
    Zondagmorgen gaat Istar naar Malaga en wij naar Lasna Lota (o.i.d.)
    Kus, Arnold

  • 26 Februari 2007 - 19:07

    Rinske:

    Leuk ook eens iets van jouw avonturen te lezen. We hebben het er maar druk mee. Ik volg Meike en ook nog een andere nicht van mij die momenteel in Afrika zit, om drie maanden vrijwilligerswerk te doen als verpleegkundige. Samen met een collega.
    Vanaf nu ga ik jou ook een beetje volgen hoor. Zeer interessant. Veel sterkte. Ik had het adres van Rita (mijn schoonzus.Ik ben zus van Sytze!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tesse

welkom, mijn vrienden, op mijn nieuwe site. Deze site is voor iedereen die mij zal missen als ik weg ben, dus als ie soms vast loopt...:p Ik zal jullie ook allemaal missen, dus het zal leuk zijn als jullie een berichtje achterlaten, of af en toe een mailtje sturen. Ik zal jullie graag vertellen wat ik ga doen in zuid-amerika, maar aangezien ik dat zelf nog niet helemaal weet... Ik begin iig in Peru, waarschijnlijk ga ik daarna naar Bolivia, Chili en Argentinië, waarna ik eindig in Brazilië. Ik weet ook nog niet hoe lang ik weg blijf, waarschijnlijk tussen de 8 en de 12 maanden. Ik heb er zin in! kussies van tessie!!

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 79144

Voorgaande reizen:

16 Juni 2006 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: