Nieuwtjes. - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu Nieuwtjes. - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu

Nieuwtjes.

Door: tesse

Blijf op de hoogte en volg Tesse

28 Februari 2007 | Peru, Cusco

Allereerst... ik heb nieuwe schoenen! foto´s volgen. Na het carnaval in Oruro wilde ik zelf ook geen week langer rondlopen op die verrotte schoenen. Het zat namelijk zo: Ik had ongeveer geen zool meer over onder mijn schoenen, ik liep met mijn sokken op de laatste milimeter rubber, waar een scheur in zat. Dus elke keer als ik ook maar door het kleinste plasje liep had ik natte sokken, zelfs als het droog was had ik altijd een bruine vlek op mijn sok, van al het zand dat door de scheur heen kwam. Nou is de grond in Blivia altijd al niet al te schoon, maar de plekken waar mensen op de straat hebben gepist zie je altijd wel en kan je makkelijk ontwijken. Met carnaval in Oruro was dat een ander verhaal. Overal pisten mensen op de straat, in vele hoeken zag je waar mensen hadden gepist, vandaar liep dan een stroompje over de stoep de straat op, waar zich een ware plas vormde. En dan overdrijf ik niet, ik heb er zelf een tijdje met verbazing naar lopen kijken, voordat de geur me er vandaan dreef. Eén keer zag ik zelfs een jongen van de tribune af pissen, precies boven de plek waar alle mensen er onderdoor lopen, we moesten dus even wachten tot die jongen klaar was, wilde we niet natgespetterd worden. Door alle waterballonnen en emmers water was de grond overal nat, en je weet gewoon dat die nattigheid bestaat uit ongeveer 50% water en 50% pis. En daar liep ik dan, in mijn kapotte schoenen... Geen fijn idee. Dus in La Paz meteen nieuwe schoenen gekocht.

Verder was het carnaval geweldig. Jammer genoeg wsa ik een beetje ziek, dus ik ben niet uit geweest, naar het feest date rgens was om 4 uur ´s nachts. Maar de parade was geweldig. Supermooie kostuums. De dag na het carnaval ben ik dan eindelijk echt ziek geworden, overgeven en diaree op hetzelfde moment. Gelukkig was het na 1 dag alweer een stuk beter, ook al voel ik me nu nog steeds niet helemaal geweldig (dat ik nu in Cusco zit maakt het er niet veel beter op). Zelf denk ik dat het de schuld van de boliviaanse feestmentaliteit is, te veel drank. Na carnaval minero was het nog dia de compadres en dia de commadres. Op dia de compadres hebben ik en 2 jongens een fles Singani en wat serpentine en bloemblaadjes gekocht, waarna we met de mijntour meegingen om in de mijn te drinken en het museum te versieren. Heel "interessant", haha. Dia de commadres begon de dueño (eigenaar) van het hostal me om 10 uur ´s ochtends al bier te geven... Ik en Erin (amerikaans meisje) kregen ook een slinger serpentine om onze nek en confetti op ons hoofd gestrooid. Zo werden we geëerd. Daarna gingen we markt op om boliviaanse kleren te kopen (heb een hele mooie rok, blouse en een hoed!), overal werden we aangekeken en mensen lachten, 2 gringa commadres... dat was wel heel leuk.
Verder ben ik in Potosí nog naar een voetbalwedstrijd geweest. Potosí heeft zich voor het eerst gekwalificeerd voor de copa libertadores, de champions league van zuid amerika, en ze moesten thuis spelen tegen flamenco, 1 van de beste teams van Brazilië (uit Rio). 2-2 geworden, Potosí stond in de eerste helft zelfs 2-0 voor! Maarja, niet helemaal eerlijk natuurlijk, je kon zien dat de brazilianen al meteen helemaal dood waren door de hoogte, eentje viel zelfs ineens om en moest aan de zuurstof! jaja, niet niks natuurlijk, 4000 meter hoogte...
Verder heb ik de cerro rico nog een paar keer beklommen, haha, 1 keer kwam ik een miner tegen die ook aan het afdalen was en me aanwees waar het beste pad naar beneden liep (best steil en de paden moeilijk te vinden). Dus wij praatten een beetje, hij vraagt of ie mijn vriend mag zijn, nou dat mag best, dat wou ik hem net vertellen toen ie eraan toevoegde: de amor, amigo de amor dus, vriend in de liefde... Mijn antwoord (uiteraard) was nee, wat ie niet begreep, ik was toch jong (hij een jaar of 40)? en: "a otros sí les gusta", oftewel, anderen vinden het wel fijn. Haha, was best grappig, ik had ook net tijdens de tour gehoord dat sommige miners meerdere vrouwen hebben. Omdat de prijs voor de mineralen op het moment heel hoog is zijn veel miners best rijk, en kunnen ze zich dus meerdere vrouwen veroorloven. Al met al een goede tijd gehad ik Potosí.

Daarna nog een paar daagjes La Paz, om wat dingen naar huis te sturen en nu zit ik dan weer in Cusco. Al uit geweest, mama afrika´s, Mythology, uptown... klassiekers.

Verder heb ik waarschijnlijk nog veel meer meegemaakt, maar hier moeten jullie het maar mee doen (k moet naar de WC...).

chau amigos!!!

  • 28 Februari 2007 - 10:27

    Rita:

    Ha Tes, Ik zal maar even als eerste reageren, de hele familie zit immers in Tsjechie en ik denk niet dat ze daar naar een internetcafe gaan. Leuk verhaal weer, eindelijk dan nieuwe schoenen .... wat ben je toch zuinig geworden ! Wat een viezigheid daar in dat carnaval zeg en ook veel drank begrijp ik. Als het maar leuk blijft. Hopelijk heb je er ondanks je kater van genoten. Dus je wilt geen verkering met een miner ?? ik dacht dat je er allang en paar versleten had, je bent zo positief over de miners ! Wat mankeert er dan aan ze, behalve dat ze klein zijn en meerdere vrouwen hebben ? Ik merk trouwens dat je steeds meer je eigen leven lijdt en je eigen dingen doet. Je zet steeds in een opsomming jezelf op de eerste plaats. Dat is niet zo netjes hoor Tes ! Nou ik hoop dat je het in Peru ook weer leuk hebt. Wij hebben net de bergen in Oostenrijk weer onveilig gemaakt, was een heerlijk weekje.groetjes
    Rita


  • 28 Februari 2007 - 10:31

    Rita:

    Oei foutje ontdekt in ijn eigen verhaal: het leven wordt geleid met een korte ei en niet geleden met een lange ij! Dat hoop ik tenminste voor je !

  • 28 Februari 2007 - 11:03

    Jasmijn:

    Leuk om weer wat van je te lezen tessie! Ik ben echt jaloers op alle mensen die aan het reizen zijn! Ik zit nog steeds op het vitus;) xxx

  • 28 Februari 2007 - 15:31

    Valery:

    He Tesse, naar mijn gevoel zit je daar al 2 jaar haha!!! Maar gelukkig vermaak je je nog steeds. Veel beterschap en plezier! xxx val

  • 28 Februari 2007 - 16:03

    Valery:

    He tesse, ik hoor net op de radio dat er allemaal overstromingen en uitbrekende ziektes zijn in Bolivia. Dat is toch niet in het gebied waar jij zit he? xxx val

  • 28 Februari 2007 - 18:13

    Vincent:

    Vet zeg van die voetbalwedstrijd! Knap van Potosi tegen Flamengo. Trouwens laatst gelezen dat het voetbalelftal van Peru zijn thuiswedstrijden van Lima naar Cusco heeft verplaatst. Zo hopen ze meer wedstrijden te winnen door de hoogte. Slim!

    Dus nu ben je weer in Peru beland, wanneer ga je de amazone aftrekken richting Brazilie?
    Hier in Nederland ist trouwens saai: lange werkdagen en slecht weer... maar straks ga ik voor het eerst sinds 8 maanden weer naar de voetbal! Kijken ofk het nog beetje kan.

    Veel plezier komende tijd!

  • 28 Februari 2007 - 21:37

    Rindert:

    Mooie verhalen Tes. Kom je nog richting Colombia? Je kunt toch eigenlijk niet zo lang op het prachtige zuidamerikaanse continent hebben vertoefd en het mooiste land overslaan. Mijn ouders zijn hier net een maand geweest en hebben het geweldig gehad.

    Je bent welkom in Medellin.

    Liefs,


  • 28 Februari 2007 - 21:40

    Rindert:

    Mooie verhalen Tes. Kom je nog richting Colombia? Je kunt toch eigenlijk niet zo lang op het prachtige zuidamerikaanse continent hebben vertoefd en het mooiste land overslaan. Mijn ouders zijn hier net een maand geweest en hebben het geweldig gehad.

    Je bent welkom in Medellin.

    Liefs,


  • 01 Maart 2007 - 05:06

    Meike:

    fijn dat je eindelijk nieuwe schoenen hebt, ik heb ondertussen ook al een paar nieuwe slippers aan moeten schaffen. Zit nu in Broome, aan de westkust, reizen in een busje met 2 engelse gasten,super mooi en geinig. we hebben even wat dagen in broome aangeschaft om bij te komen van al het rijden. niet meer te veel drinken, het komt er aan alle kanten weer uit ;). have fun and keep touched! liefs

  • 01 Maart 2007 - 11:06

    Carla:

    heej tess
    heerlijke verhalen van je. een mens maakt wat mee,he? have (more) fun !
    xx

  • 01 Maart 2007 - 11:38

    Carla Fasting:

    weer eens bijgelezen. Je begint steeds meer Spaans erdoorheen te vlechten. Wat een geweldige ervaringen heb je en nog mooier, je weet je er soepel doorheen te bewegen. Knap.Liefs, Carla

  • 01 Maart 2007 - 12:09

    Astrid:

    klinkt weer super, en herkenbaar, altijd leuk om te lezen over potosi!!geniet nog maar een heleboel, thuis weer de draad oppakken valt niet mee!

  • 01 Maart 2007 - 14:45

    Daan:

    Beste Tesse,

    Terwijl je moeder, vader, Esther, Anneke en MArian weer onnodige spullejes bij de VIetnameZen opkopen, in Practahice, bericht ik jou dat we het goed maken. Leuk verhaal weer over de schoenen, het carnaval en de voetbalwedstrijd. Inderdaad knap van je favoriete club. Eric, David, Tjeerd en Aris hebben vanochtend ¨voor de 3e keer geskiet.

    groeten van allemaal,

    Daan

  • 02 Maart 2007 - 06:07

    Marieke:

    goedemiddag mevrouw B, ja ik lees nog steeds vlerk! klinkt allemaal voortreffelijk, hebben ze in z-a ook stawc's? ik zit nu in mijn office, heel officieel, geef les op een school die eruit ziet als een waar vakantieparadijs. de kinderen zijn 6-7 jaar, kunnen niet lezen, schrijven, met 50/60 in een klas, gekkenhuis!geweldig. heb hier waarschijnlijk ook kansen om eens wat foto's upte loaden vriend. check je later rooie kater! liefs van ja, wie. groetjes

  • 04 Maart 2007 - 02:45

    Kim:

    Hola hola tesje! Waar hang je uit tegenwoordig? Ik ben inmiddels in Lima, wel gezellig hier hoor! Wat zijn je plannen voor komende tijd? Nou ik hoor t wel weer!

    Nos vemos!

  • 04 Maart 2007 - 05:52

    Meike:

    WIJ WILLEN FOTO"S ZIEN! WIJ WILLEN FOTO"S ZIEN! WIJ WILLEN FOTO"S ZIEN!WIJ WILLEN FOTO"S ZIEN! lalalalalalalalala (haha ik zing het in mn hoofd maar klinkt toch iets anders..) geweldig, neuspiercing! morgen vertrek ik weer uit Broome,was heel relaxt hier, 2 engelse gasten en 4 zweedse meiden,fun!de westkust belooft ons vele nachten op het strand,sunsets en dolfijnen, kep er zin in, zin in, zin in!(kinderen voor kinderen!gouwe ouwe)Liefs

  • 04 Maart 2007 - 15:49

    Tjeerd:

    hey Martha,
    leuk dat je daar naar voetbal gaat. en ook een beetje sjanzen op de berg. je bent goed bezig.
    wij zijn net thuis gekomen uit tjechie. weer lekker geskied, wel jammer dat jij er niet bij was ;)
    veel plezier nog daar.

  • 04 Maart 2007 - 23:24

    Kim:

    Echt?! In Loki? Waren we bijna heengegaan, liep dr toevallig vandaag nog langs. Ben nu in The Point. Als je ff wat wil drinken moet je maar ff zeggen wanneer en waar. The Point is in Barranco, half uur lopen of 3/4 soles taxi. Na tot snel dan maar he!

    Beso!!!!

  • 06 Maart 2007 - 23:20

    Suzan:

    hoi lieve Tes,
    Al 2 dagen terug van vakantie en pas nu even tijd om hier te reageren.
    Weer een boeiend verhaal meidje, wat maak jij aparte dingen mee.
    In Tsechië kwam Daan met een uitdraai van jouw verhaal én de al vermelde reacties op dat moment. Hij was even in een internetcafé geweest toen wij in Prachatise bij de ook jouw bekende Vietnamees aan het shoppen waren (Arnold heeft er 3! broeken gekocht)en heeft, heel lief, voor ons uitgeprint.
    Grappig was dat thuis, gezellig bij de houtkachel zittend alle drie de ouderparen verhalen van jullie konden voorlezen; van Istar en Marieke was namelijk ook zojuist een mailtje binnen gekomen en via de "zakagenda" van Eric kon ook dat bekeken worden.
    Het was weer een heerlijke vakantie, met veel gezelligheid, zelfs op de heen- en terugreis door de walkie talkie maar dat mail ik apart nog wel.
    Ik merk inderdaad ook dat je momenteel veel meer spaans spreekt door al die spaanse woorden er tussendoor
    liefs en heel veel plezier weer, je zit nu in Lima begreep ik, zal wel een heel andere sfeer zijn daar
    goeie reis ook (naar je neef in Colombia?)
    groetjes, dikke knuffel
    suzan

  • 07 Maart 2007 - 22:36

    Sytze:

    T was alweer prachtig om me door jouw verhalen mee te laten voeren! Toch maak ik me een beetje zorgen over de ontwikkeling die je beschrijft. In Potosi zag ik je geleidelijk aan in hogere sferen belanden. Je voeten waren al van zilver, je was dicht bij de al verguldende zon en ging voor goud. Het koninklijke was nabij! Maar waar zijn die zilveren voeten gebleven. Niets meer daarover. Slechts voeten in kapotte schoenen, baggerend in blubber en pis! Je bent weer helemaal geaard..

    chau commadre!

  • 08 Maart 2007 - 23:11

    Arnold:

    Hoi lief, waar ben je nu? Moet ik voor meer nieuws soms Meike's site raadplegen? Ik ga je zo even mobiel bellen om te kijken of je je telefoon al hebt opgehaald in Lima.
    Kus, Arnold

  • 08 Maart 2007 - 23:13

    Arnold:

    PS. Je pakket is aangekomen!

  • 19 Maart 2007 - 22:41

    Rita:

    en waarbenjij.nu ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tesse

welkom, mijn vrienden, op mijn nieuwe site. Deze site is voor iedereen die mij zal missen als ik weg ben, dus als ie soms vast loopt...:p Ik zal jullie ook allemaal missen, dus het zal leuk zijn als jullie een berichtje achterlaten, of af en toe een mailtje sturen. Ik zal jullie graag vertellen wat ik ga doen in zuid-amerika, maar aangezien ik dat zelf nog niet helemaal weet... Ik begin iig in Peru, waarschijnlijk ga ik daarna naar Bolivia, Chili en Argentinië, waarna ik eindig in Brazilië. Ik weet ook nog niet hoe lang ik weg blijf, waarschijnlijk tussen de 8 en de 12 maanden. Ik heb er zin in! kussies van tessie!!

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 79187

Voorgaande reizen:

16 Juni 2006 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: