drugs, salsa, hikes and beautiful men... - Reisverslag uit San Agustín, Colombia van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu drugs, salsa, hikes and beautiful men... - Reisverslag uit San Agustín, Colombia van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu

drugs, salsa, hikes and beautiful men...

Door: tesse

Blijf op de hoogte en volg Tesse

05 April 2007 | Colombia, San Agustín

Oftewel: Paraíso. Oftewel: Colombia!!!
Wees gerust vaders en moeders, drugs hoort er wat mij betreft niet bij, maar ja, k kan het toch niet weglaten als ik het over Colombia heb... Ik ben hier nu ongeveer 6 dagen en al die 6 dagen is mij marihuana colombiana aangeboden... toeval?

Ik heb hier 6 fantastische dagen gehad. Meteen de eerste dag in een plaatsje genaamd Popayán 2 meisjes ontmoet waarmee ik de dag erna naar San Andrés vertrok. Busrit door de prachtige natuur, waarna we aankwamen in een superklein dorpje. Ik kon eindelijk mijn hart weer ophalen aan natuur en cultuur, waar ik echt behoefte aan had. We vonden een slaapplaats bij doña Marta, een oud vrouwtje met een leuk huisje. De dagen erna lekker gehiked en de archeologische sites bezocht, pre-inca graftombes. De laatste dag ging 1 van de meisjes weg, maar Emma (england) en ik bleven nog een nachtje. We hadden alle sites al bezocht en besloten naar 2 watervallen te hiken. Geweldig! We waren het "goede" pad kwijtgeraakt, dus liepen maar wat in de blubber in de richting die een klein jongetje ons had aangewezen. We kwamen aan bij een klein huisje waar de hele familie ons aanstaarde toen we vroegen hoe we bij de watervallen konden komen. Na 2 minuten kregen we eindelijk antwoord. En daarna bij een ander huisje waar een klein meisje besloot met ons mee te lopen naar de waterval. En hele mooie natuur! Overal bananen- en naranjiabomen (oranje citroenen..), en andere tropische vruchten. Voor de 2e waterval moesten we een steil blubberpad opklauteren, daar ging ik op mijn puma´s... ach, het was te doen, alleen naar beneden was een beetje eng. Op de terugweg weer langs campesinos (boeren) die op hun landje aan het werken waren, en over een superklein wiebelig bamboobruggetje. Superdag was dat. En dan ´s avonds lekker gezond eten in een restaurantje, en na afloop lekker wat cocawijn drinken (legaal :D ). En natuurlijk om 9 uur uitgeput naar bed. Daarna vertrokken naar San Agustín, waar zich 1 van de belangrijkste ruines van het continent bevind. Statues gemaakt door een indianen tribe waar verder niks over te vinden is, ik heb me zelfs laten vertellen dat er geen botten gevonden zijn! Emma en ik hebben een tour op paarden gedaan langs vele van die statues, super! We hadden echt hele goede paarden, we begonnen als laatst en eindigden als eerst, lekker galopperen enzo, langs allemaal koffieplantages. De natuur hier is echt heel mooi. Het is nu semana santa (paasweek) dus er zijn best wel wat colombiaanse toeristen hier. Niet zoveel europese toeristen, waarschijnlijk omdat we hier in guerillagebied zitten. In de lonely planet (wel 4 jaar oud!) bijvoorbeeld zeggen ze dat het gevaarlijk is en dat je je van tevoren goed moet laten informeren. Ook veel regeringen ontraden nog naar dit gebied te reizen, ook de nederlandse. Maar het is allemaal wel veilig hoor.
Eergisteravond gingen we wat drinken met wat colombiaanse jongens die we hier ontmoet hadden, heel gezellig. Aqua ardientes gedronken, een anijsdrankje, en chicha. Chicha (gemaakt van mais) had ik in Bolivia en Peru ook al gedronken, maar nooit echt met alcohol erin. Niet echt lekker, maar wel te drinken (en daar gaat het toch om ;)). En gisteravond kwamen we een jongen tegen die we in Popayán al hadden ontmoet. Hij woont daar en had Emma een tour gegeven door de stad, heel aardig. Met hem en zijn vriend gaan we vanavond marshmellows roosteren boven een kampvuur! jeej, daar heb ik echt zin in.

Ik zit nu dus nog in San Agustín, en heb geen idee waar ik hierna heen wil. Ik begin nu echt wel een beetje de tijdsdruk te voelen. In 2,5 maand wil ik Colombia en Brasil doorcruisen, inclusief ongeveer 2 weken over de amazone! Ik denk dus dat Brasil er een klein beetje bij in gaat schieten, dat ik daar snel doorheen moet. Maar ik zie wel, k doe gewoon wat mijn hart me ingeeft! :D Nou, ik hoop dat jullie dat ook allemaal doen, en tot gauw!

  • 05 April 2007 - 19:26

    Daan:

    Zeg Tesse, ik dacht dat Colombia meer het land was van de cocaine? En vanwaar die tijdsdruk? Je hebt nog april, mei en juni, dus alle tijd lijkt me om nog van alles te doen. Je moet zo langzamerhand wel verliefd geworden zijn op Zuid-Amerika.

  • 05 April 2007 - 21:25

    Rita:

    Ha Tessebes ! Zo nu kan je dus ook al paardrijden ! Het lijkt wel of het je allemaal vanzelf komt aanwaaien, zo gemakkelijk klinkt het allemaal bij jou ! En je hebt niks gevaarlijks gemerkt ook. Ach als je er zelf tussen zit ziet het er meestal ook heel anders uit. Net als vaak gezegd wordt over hoe gevaarlijk het in Amsterdam is, daar merken wij ook niks van. Dus gelukkig laat jij je niet door angst leiden. Maar blijf wel oppassen hoor, niet te overmoedig worden. Verder lijken mij die ontmoetingen op het platteland ook heel leuk, met locals iets drinken, niet zo toeristisch. Die tijdsdruk valt wel toch ? Je moet er waarschijnlijk niet aan denken dat de meeste mensen het met 3 weken vakantie moeten doen! Nou geniet maar lekker, doe alles wat je nog graag wilt doen en bewaar de rest voor een andere keer. liefs
    Rita

  • 05 April 2007 - 23:23

    Arnold:

    Hoi lieve Tes, Dit zijn de berichten die mij jaloers maken op jouw leventje in Zuid Amerika. Gelukkig hoef ik je niet te manen tot voorzichtigheid, want dat heeft een bezorgde buurvrouw al gedaan.
    Véél plezier en een goede veilige reis toegewenst.
    Kus, Arnold

  • 06 April 2007 - 01:42

    Sebastian:

    Nou...elke keer dat ik naar Amsterdam ga word ik niet alleen marihuana aangeboden maar ook coke,Is dat ook toeval? NEE!! Ik denk het niet,Het ligt niet aan Colombia, het ligt aan de grote vraag naar Cocaine in de rijke landen(NL o.a) hopelijk begin je te beseffen na je reis in Colombia dat dit land niet gelijk staat aan cocaine....dat er ook een hele mooie natuur is met geweldige mensen!!

  • 06 April 2007 - 01:44

    Sebastian:

    Nou...elke keer dat ik naar Amsterdam ga word ik niet alleen marihuana aangeboden maar ook coke,Is dat ook toeval? NEE!! Ik denk het niet,Het ligt niet aan Colombia, het ligt aan de grote vraag naar Cocaine in de rijke landen(NL o.a) hopelijk begin je te beseffen na je reis in Colombia dat dit land niet gelijk staat aan cocaine....dat er ook een hele mooie natuur is met geweldige mensen!!

  • 06 April 2007 - 03:27

    Marieke:

    Hallo Tesse Martha, hier in China bieden ze me ook cocaine etc. aan.. mooi verhaal vriend. hier alles top, morgen macau! xxx

  • 06 April 2007 - 10:26

    Valery:

    He Tesse, wat mooi dat je 't nog steeds zo naar je zin hebt!! Echt gaaf al die mooie natuur, zeker de amazone dat is zo mooi(denk ik haha). veel plezier!
    xxx Val

  • 06 April 2007 - 12:15

    Vivian:

    ja tes, gewoon doen wat je hart je ingeeft,haha!see you over 2,5 maand alweer!heel veel plezier nog.

    xxx vivi

  • 06 April 2007 - 13:41

    Istar:

    Hey tessie,
    Ik zit nu ook midden in de Semana Santa week. Oef wat een toeristen haha. Hele stad is hele dag (en nacht) vol. En als je de stad door wilt doe je er 5 x zo lang over vanwege alle optochten met tronen (gaat door tot 05:00 uur snachts!!!). Maar is wel heel indrukwekkend, met grote tronen die gedragen worden door soms wel 185 man!.
    Is dat daar ook? of word het daar minder uitbundig gevierd?
    Nou ben benieuwd!
    Groetjes, en liefs, Istar

  • 06 April 2007 - 15:34

    Steffen:

    ..en hoe zat dat nou met die beautiful men?!
    als je trouwens nog naar bogota gaat, ik heb vorig jaar in frankrijk colombianen uit bogota ontmoet, misschien kom je ze wel tegen, ze heten, francisco, daniel, carlos en juliana:D haha.. piece of cake om die te vinden..;) ik zal je niet te lang ophouden met een lang bericht want je hebt nog maar 2,5 maanden.. kussen steffen

  • 06 April 2007 - 16:07

    Sebastian:

    Hey!
    Ik heb je hele reis gezien/gelezen tot nu toe, super chill! Ik moet et ook een keer doen. Ik ben nu ook in Colombia, ga je nog naar Bogota? of naar de Caribische kust? Ik raad je Cartagena aan! Veel plezier nog in Colombia y Mucha Suerte!

  • 06 April 2007 - 20:12

    Geert Alkmaar:

    vanuit t kaasstadje in dat suffe holland een groet aan jou tesse.
    natuurlijk volg ik, volgen wij, jou ook en genieten van al je mooie verhalen en belevenissen. ook is het fantastisch om via jou zoveel anderen te lezen.....
    mooi om te zien hoe je vooral je hart, je ziel, jezelf volgt en daardoor de meest bijzondere ervaringen meemaakt.
    wij wensen je nog veel mooie belevenissen,
    groetjes en een goede pasen
    geert

  • 07 April 2007 - 04:22

    Meike:

    wow dit soort avonturen hoop ik ook mee te gaan maken in azie, klinkt super!!ik kom net terug van een (veilige) sailtrip! suuuper mooie whitsundayislands en leuke groep. spreek je later! geniet van 2,5 maand :). liefs

  • 07 April 2007 - 14:30

    Katinka:

    Hee Tes,
    Tijdje geleden dat ik berichtje achter heb gelaten en zat me net te bedenken dat ik je verhalen ook iets minder trouw lees dan eerst, maaaaar het klinkt ook nog steeds zoo mooi!! Als ik het elke keer zo goed zou lezen zou ik veel te jaloers worden. Super al je foto's en geniet nog even van je laatste 2,5 maand, niet haasten door Brazilie, is zonde! Fijne Pasen! xxx Tink

  • 07 April 2007 - 22:24

    Suzan:

    Hoi Tesie,
    Wat een heerlijk verhaal. Zoals je er over schrijft lijkt Colombia toch een nog mooiere/groenere natuur te hebben dan de andere landen.
    Heb je al contact met je neef gehad?
    Meidje, jij ook gezellige paasdagen, volgens mij beleef jij ze meer zoals ze eigenlijk bedoeld zijn om te vieren.
    Buurtjes en wij hebben maar even besloten geen gezamenlijk paas-ontbijt te doen want we zijn immers maar met z'n vieren en dan missen we zoheel erg al jullie lege stoelen.
    Dus nu gaan we naar Enno in A'dam om op z'n balkon, uitkijkend op het Marie Heineken-plein onze paasbrunch te nuttigen.
    Ook heel leuk.
    Heel veel liefs en pas goed/nog beter op je zelf in het hier in Nederland als gevaarlijkste land van Zuid Amerika te boek staande Colombia. Maar zo te horen valt het wellicht mee. Hope so.
    dikke kus
    Suzan

  • 08 April 2007 - 07:20

    Eric:

    hey Tesse,

    fantastische verhalen en belevenissen in een door jou zo mooi beschreven cultuur en natuur. En ook de ontmoetingen met de locals. Meid, ik kan me wel voorstellen dat je de tijdsdruk begint te voelen. Nog maar twee en een halve maand en dan mag je je weer gaan laven aan de uitgestrekte natuurgebieden in het Gooi, met bergtoppen te beklimmen zoals de tafelberg, de ontmoetingen met de locals bij de C en A, en natuurlijk kunnen we ook hier marshmellows roosteren op een open haard vuurtje. Ook heb ik nog wat illegaal gestookte vietnamese drankjes staan van Aris. Kortom, ook hier kunnen we de situatie zo creeren dat de overgang toch wel meevalt. Tes, geniet nog van die geweldige tijd die je nu meemaakt. Doen wat je hart je ingeeft ! Ja daar zouden we allemaal wat meer mee moeten doen. liefs Eric.

  • 08 April 2007 - 09:20

    Anneke:

    Hoi lieve Tessekles, leuk om je verhaal weer te lezen en ook alle reacties erop. Lees ik ook nog es wat anderen zoal doen. 'k Vind je belevenissen fantastisch klinken, zie jou helemaal voor me, strompelend en glibberend door de blubber en galopperend door de landerijen..... Je doet wel reiskriebels kriebelen bij je lezers, hoor.
    Wij zijn afgelopen weekend in Malaga bij Istar geweest, inderdaad zoals zij al schreef, midden in de Semana Santa. Heel indrukwekkend met al die processies die elke dag een uurtje langer duurden. Wij gingen dinsdag weg, toen duurden ze al tot 1.00 uur in de nacht, en wat ik van Istar begrijp was dat vrijdag opgelopen tot 5 uur.
    Net als je ouders en buurtjes doen wij ook niet aan paasontbijt: Istar is er niet en Tymen moet uitslapen want werkt nu een paar dagen in de Woensberg, is pas 11 uur thuis. Dus wij gaan met Geert en Vronie op stap, het verrassingsuitje dat we ze cadeau gaven toen ze 25 jaar samen vierden.
    Nou, ben je zo ook weer wat op de hoogte, merk je wel, 't is in Holland ook best gezellig.
    Lieverd, wens je nog heel veel plezier, geniet nog van 2,5 maand lààààààààng!!!!!
    byebye, Anneke

  • 09 April 2007 - 09:07

    Carla:

    tis gevaarlijk, maar ach...
    er zijn guerillas, maar ach..
    er is cocaine, maar ach...
    de drank smaakt niet echt, maar ach..

    feliz semana santa !

    que te descanses ! hihi
    xx

  • 09 April 2007 - 09:08

    Carla:

    que te descanses BIEN !!!!
    ............

  • 09 April 2007 - 09:20

    Fabiana:

    Hey!!

    Leuk om nog steeds alles te kunnen lezen wat je meemaakt. Het gaat je nog goed.
    Hier gaat ook alles prima hoor.
    Ik zat gister Peking Express te kijken en deze serie reizen ze dus door Zuid Amerika. Dus nu waren ze ook in Potosi beland en gingen ze de mijnen in en kon je het stadje een beetje zien. Toen dacht ik gelijk aan jou, want ik kon me nog herinneren dat jij daar vaak was geweest. Echt heel leuk om te zien!
    Volgende aflevering gaan ze naar dat witte landschap, waar jij die foto's had gemaakt, haha... Vond het wel toevallig!!

    Nog heel veel plezier!

    XX

  • 09 April 2007 - 12:08

    Diny:

    Hoi Tesse, ook ik heb Peking Express zitten kijken. Ik had het nog nooit gezien, maar zapte er langs. Plotseling hoorde ik Potosi en mijnen, en ja toen kon ik natuurlijk niet meer weggaan. Prachtig landschap, uitgestrekt met de bergen op de achtergrond. Schitterend gewoon. Die mijnen lijken me drie keer niets; ik zou veel te bang zijn dat het plafond in zou storten. Volgende keer inderdaad de immense zoutvlakte, dus zal ik weer kijken. Zo zie ik het toch en hoef ik er niet eens voor te reizen!! Doe vooral voorzichtig in Colombia (ja, ja ik ben 55+); onderschat het niet, maar geniet er wel van.
    Groetjes,
    Diny

  • 09 April 2007 - 21:46

    Suzan:

    Hoi fabiana en Diny ( ja een keer niet voor jou tes, moet ook kunnen)
    wanneer ís de volgende keer en op welk net , dan ga ik het opnemen voor Tes
    tot mails dus
    suzan

  • 10 April 2007 - 09:57

    Fabiana:

    De volgende aflevering is zondag 15 april om 20.30! :)

  • 18 April 2007 - 07:05

    Suzan:

    Jaaaah, nu zien we je neuspiercing!
    Best bescheiden en mooi eigenlijk.
    Je ziet er goed uit meidje!
    doeg doeg

  • 19 April 2007 - 07:49

    Meike:

    tessie! herkende je bijna niet joh met je neuspiercing!wat een verschil! leef je nog? ik nog wel, en vlieg over 5 dagen naar thailand! woehoe! liefs!

  • 20 April 2007 - 21:53

    Arnold:

    Hoi Tesse,
    Leuke foto's en jij nog steeds herkenbaar. Ik vroeg me laatst af hoe het nu gaat met jouw site. Was het niet precies voor één jaar? Verdwijnen alle foto's niet zomaar op een dag in het niets? Mag niet gebeuren.
    Groetjes + kus

  • 23 April 2007 - 08:39

    Meike:

    je weet toch dat je voor altijd mijn voorbeeld zult blijven, zelfs als we 80 zijn zal ik dezelfde rollator kopen als jij! ik meet met marieke 1 mei, haal haar op van t vliegveld, toch leuk he. zou leuk zijn als jij ook even langs zou komen! liefs!

  • 25 Mei 2007 - 12:33

    Carla Fasting:

    geniet nog volop van de laatste endjes! liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tesse

welkom, mijn vrienden, op mijn nieuwe site. Deze site is voor iedereen die mij zal missen als ik weg ben, dus als ie soms vast loopt...:p Ik zal jullie ook allemaal missen, dus het zal leuk zijn als jullie een berichtje achterlaten, of af en toe een mailtje sturen. Ik zal jullie graag vertellen wat ik ga doen in zuid-amerika, maar aangezien ik dat zelf nog niet helemaal weet... Ik begin iig in Peru, waarschijnlijk ga ik daarna naar Bolivia, Chili en Argentinië, waarna ik eindig in Brazilië. Ik weet ook nog niet hoe lang ik weg blijf, waarschijnlijk tussen de 8 en de 12 maanden. Ik heb er zin in! kussies van tessie!!

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 79156

Voorgaande reizen:

16 Juni 2006 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: