La zona cafetera. - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu La zona cafetera. - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu

La zona cafetera.

Door: tesse

Blijf op de hoogte en volg Tesse

24 April 2007 | Colombia, Medellín

hallo allemaal! Alles hier nog steeds goed. Na San Agustín zijn Emma en ik weer teruggegaan naar Popayan, waar we een paar dagen hebben rondgehangen. 1 van die dagen zijn we naar Silvia geweest, een klein plaatsje in de buurt dat bekent staat om de dinsdagmarkt. Dus vroeg op, bus in, en om ongeveer 8 uur waren we daar. De markt bleek, zeker na in boliva te zijn geweest, niet bijzonder te zijn, vrij klein. Wel liepen er veel indiaanse mensen rond (zie foto). En wat doe je als je niets te doen hebt?? Dan ga je drinken. Om het wel cultureel te houden zijn we ons gaan bezatten met guarapo, een soort chicha (zie vorige verhaal), maar dan gemaakt van rietsuiker. Daar zaten we dan, te kijken naar de indiaanse mensen en guarapo te drinken op de markt, om 09.30. Was wel gezellig.
Na Popayan heb ik afscheid genomen van Emma en Edwín en ben ik naar Cali vertrokken. Cali, de drugs- en salsahoofdstad van de wereld... Daar heb ik wat salsalessen genomen, eindelijk. Meteen daarna naar de salsateca om onze onze lessen in praktijk te brengen... haha, dat voelde nog wel een beetje stom. Daar sta ik dan, overduidelijk stappen te tellen en de geleerde pasjes uit te voeren, die ik verder niemand zie doen. Ja, dat was lachen...
Toen op naar de koffiezone! Vanuit een klein dorpje, Salento, heb ik een koffieplantage bezocht. Gezien hoe de bonen worden geplukt en geschild en gedroogd en weer geschild. Heel interessant. De dag erna ben ik met een groep mensen gaan hiken naar een boerderij helemaal hoog in de bergen. De trek was eigenlijk gewoon 8 uur lang non-stop omhoog, best zwaar, maar heel mooi! Eerst door de Valle de Cocora, waar je palmas de cera ziet. Hele mooie, rechte, hoge palmen, die ruim boven alle andere bomen uitsteken. En later door de cloudforest, heel vochtig en af en toe liepen we in de wolken (vandaar de naam). Supermooi. We hadden een gids mee, omdat het laatste deel van de trek valley of the lost genoemd word. En we wilden niet verdwalen. Onze gids was echt grappig, hij was ewoon de hele dag stoned. Ik snap niet hoe ie 8 uur lang omhoog kan lopen na vijf joints gerookt te hebben... jezus wat rookte hij veel, in 2 dagen heeft ie een flinke plastic zak vol wiet leeggerookt...
Op de top aangekomen verbleven we dus in de boerderij, zonder electriciteit, en ijskoud. Maar wel sfeervol, hele lieve kindjes en aardige vrouw. En de dag erna weer naar beneden... nadat het de hele nacht had geregend. Ik slipte ongeveer aan 1 stuk door, dat was wel zwaar, het kostte ons 7 uur om terug te komen! pff... Nu ga ik met Maria, de vriendin van Rindert naar een ander hostel om een flyer op te hangen. Als ik terugkom maak ik het verhaaltje af.
chau!

ja, daar ben ik weer!! flyer ophangen duurde iets langer dan verwacht en ik ben daarna met Maria naar het appartement van haar en Rindert (=neef) gegaan, waar we lekker TV hebben gekeken. Lekker daar gegeten en uiteindelijk zelfs blijven slapen! Heel gezellig.

Maarja, waar was ik gebleven... ohja, na de trek heb ik een dagje uitgerust in Salento. Daar heb ik het plaatselijke spel gespeeld, Tejo. Heel grappig. Je hebt een plaat klei, waarop een metalen ring ligt. Op die ring druk je 2 papieren driehoekjes die gevuld zijn met buskruit, en dan moet je proberen om van een afstand van ongeveer 10 meter de papieren driehoekjes te raken met een metalen gewicht. Als je het driehoekje raakt ontploft het! Zeker leuk tijdsverdrijf.
En toen op naar Medellin, waar ik dus mijn neef en zijn vriendin heb ontmoet, wat heel gezellig was. Verder heb ik hier eigenlijk niet zo heel veel gedaan, morgen ga k er weer vandoor.
CHAU!

  • 24 April 2007 - 20:47

    Suzan:

    ...............................
    hoi Tes, ben je nog steeds niet terug van het flyeren???
    Ik moet me toch niet nu nog zorgen hoeven maken hé?
    Hoe is het trouwens met je 'nieuwe ' schoenen? Zijn ze nog een beetje knappies / zondags met al die slip-partijen?
    liefs

  • 24 April 2007 - 21:48

    Rita:

    Ha tes, Wat is Colombia een fraai land! Weer heel anders dan de andere landen van Z-amerika, zo te zien. Ik heb even wat gegoogeld en zag foto's van die lange palmen. Heel bijzonder. En die koffieplantages, ook interessant om te zien. Ik heb even opgezocht wat cafetera betekent :koffiepot/koffieautomaat/enz.
    Is de koffie daar lekker ? Daar doen ze vast van alles mee in zo'n koffieland.
    Ik zou wel eens even een kopje koffie bij je willen komen drinken en dan een salsadansje maken, ook niet gek (maar wij zijn die pasjes natuurlijk ook al lang weer vergeten). Je ziet er erg goed en relaxt uit op de foto's en die sfeer ademen je stukjes ook uit. Ik ben eigenlijk best jaloers op je ! Echt geweldig wat jij allemaal meemaakt !
    adios Rita

  • 25 April 2007 - 07:45

    Daan:

    Een paar salsalessen is niet genoeg om een betere danseres te worden dan je moeder. Wat een conditie moet je hebben.
    Dan kun je makkelijk wat guarapo drinken, daar kan je dan wel tegen.
    Gezien jouw gedetailleerde rapportage van je reis, kun je makkelijk een boek of een reisgids schrijven. Is dat een goed idee om dat in seizoen 07-08 te gaan doen? Of is dat te saai?

  • 25 April 2007 - 10:48

    Carla:

    tess, heerlijk om te lezen allemaal weer !
    keep up the good work !
    xx

  • 25 April 2007 - 17:00

    Vincent:

    Hoi!
    Leuk verhaal weer! Je blijft lekker veel meemaken zeg,
    Hoe verloopt het eigenlijk met Potosi in de Copa Libertodores (niet goed geschreven, maar vast bijna goed)? Is je cluppie nog door? Ajax heeft hier nog kans op het kampioenschap, maar ik reken er maar niet meer op...
    Trouwens niet vergeten dat het bijna Koninginnedag is he! Weer een goede rede een feestje te bouwen met de Bolivianen.

    Take care!

    Vin

  • 25 April 2007 - 17:04

    Vincent:

    haha, echt te dom.. zeg ik het weer verkeerd net als laatst op msn. Je zit in Colombia en niet in Bolivia!

  • 30 April 2007 - 20:17

    Pieter Schaap:

    Hoi Tesse,

    Vandaag (koninginnedag) kwam ik je moeder tegen (alleengelaten door je vader, helemaal lam en ontredderd (-:)
    Even gezellig bijgepraat, ook met Sytze en Rita. En natuurlijk ook even over jou geroddeld....
    Had al veel verhalen over je gehoord en nu ook de verhalen gelezen en foto's gekeken, gaaf hoor! Das echt genieten!
    Je hebt gelijk, hoor.....!

    Grt. Pieter.

  • 01 Mei 2007 - 11:42

    Meike:

    Tessie! ben vandaag weer teruggekomen in Bangkok om marieke te ontmoeten! echt gek joh!@ga haar vanavond ophalen op airport. Ben paar dagen de stad uitgeweest in kleiner stadje waar in tigertemple heb gedaan, watervallen en treintje. En de beste koninginnedag! vanochtend om 7 uur mn bedje in gerold, geweldig. zooo UPDATE! tevreden??? liefs!!

  • 02 Mei 2007 - 17:39

    Suzan:

    hoi lieve Tes,
    Gelukkig heb je je spannende verhaal nog afgemaakt met zelfs een paar foto's erbij....heerlijk zo veel levenstekens van je te krijgen.
    Loop ik daar over de koninginnemarkt in Naarden, zie ik een leuke wat 'oudere' ahum, band spelen, lekker ritme, goeie saxofonist, kijk ik nog 's goed, is het Rob Bakker!! Old Robbie. Grappig he? Vervolgens even lekker meeswingen (ja Daan, je moet inderdaad van goeie huize komen wil je mij hierin tekkelen;wederom ahum )wijst Rob naar naast mij: sta ik al 5 minuten naast Renate, zonder elkaar te herkennen. Was dus goed dat hij tijdens een klein intermezzo, even seinde. Vervolgens loopt er een prontere (?, ben niet helemaal zeker hiervan) Pieter tegen me aan...nóg een emotioneel weerzien. Hij heeft trouwens wel woord gehouden en jou gemaild,en zelfs uit z'n hoofd jouw mailadres onthouden. Toch pronter dus. Kortom , het was weer een grote happening die dag, ook later met de buuffies in amsterdam. Je ziet, ook wij maken hier veel mee .......
    met liefs en groetjes

  • 03 Mei 2007 - 16:58

    Tesse:

    doet me deugd.

  • 07 Mei 2007 - 19:50

    Arnold:

    Hoi Tes,
    Maar eens geen mailtje, maar een echte reactie op je site, anders denken mensen misschien dat we slecht contact hebben en dat hoeven ze niet te weten. Zag bij je afrekeningen op "Mijn Postbank" dat je om 3 uur 's nachts nog even 100 euro had gepind. Ik hoop dat het tijdstip verkeerd vermeld stond, want ik vind natuurlijk dat je dan al in je hostal in je eigen slaapzak moet liggen. Heb je al gebeld met Iberia? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat vluchten vanuit Bogotá naar Madrid half juni vol zitten. Maar er gebeuren wel meer dingen die ik me niet kan voorstellen.
    Nog een hele leuke laatste maand gewenst. Het lijkt me leuk om je weer te zien. Geniet nog even met dubbele teugen (figuurlijk). Kus, Arnold

  • 10 Mei 2007 - 21:49

    Arnold:

    Hoi Lief, Het schiet niet meer erg op met de reacties. Daarom nog maar een krabbeltje van mij. Volgens mij moet er weer een nieuwe update komen. We ontdekten gisteren de modder foto's. Ziet er wel leuk uit. Wil ik ook wel eens proberen. Nog eens wat anders dan een gezichtsmasker. Ik heb maar weer een klein voorschotje op je immer slinkende bankrekening gezet. Groetjes+kus

  • 11 Mei 2007 - 14:17

    Meike:

    Tessie! hoe is t? waar zit je nu? Ik zit nog net in Thailand, waar t echt super is! bungalowtje aan de rivier, uitzicht op Laos! morgen een boottrip van 2 dagen naar Laos! weer ens wat nieuws he. Ben afgelopen paar dagen in Pai geweest, waar Aris ook heeft rondgehangen voor een aantal dagen, leuk he! ik vermaak me super goed! reis met 3 engelse jongens die heel grappig zijn. tot later spater! liefs

  • 13 Mei 2007 - 09:56

    Arnold:

    Hoi Tes,
    Veel plezier in la ciudad perdida. We horen wel weer wanneer je weer op de kaart bent.
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tesse

welkom, mijn vrienden, op mijn nieuwe site. Deze site is voor iedereen die mij zal missen als ik weg ben, dus als ie soms vast loopt...:p Ik zal jullie ook allemaal missen, dus het zal leuk zijn als jullie een berichtje achterlaten, of af en toe een mailtje sturen. Ik zal jullie graag vertellen wat ik ga doen in zuid-amerika, maar aangezien ik dat zelf nog niet helemaal weet... Ik begin iig in Peru, waarschijnlijk ga ik daarna naar Bolivia, Chili en Argentinië, waarna ik eindig in Brazilië. Ik weet ook nog niet hoe lang ik weg blijf, waarschijnlijk tussen de 8 en de 12 maanden. Ik heb er zin in! kussies van tessie!!

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 79158

Voorgaande reizen:

16 Juni 2006 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: