Ziek in Huaraz - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu Ziek in Huaraz - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu

Ziek in Huaraz

Door: tesse

Blijf op de hoogte en volg Tesse

27 Juni 2006 | Peru, Huaraz

Hallo mensen!

ja, ik zit in Huaraz! vandaag is de derde dag hier. ik hoor hier eigenlijk al een dag langer te zitten, maar de bus was vol. En wij hadden geen kaartje gekocht natuurlijk. Naja, dan maar weer terug naar het hostal en de dag daarna vertrokken. Het was wel stom om weer in het hostal aan te komen nadat je iedereen al gedag had gezegt... we is trouwens ik en igal, een israeli, die heel aardig is, maar eigenlijk iets té en waar ik me nu al aan erger, hij ademt ook heel luid.

We kwamen 6 uur ´s ochtends aan, dus eerst wat geslapen en toen heb ik nederland-portugal gekeken. Wooh, wat gebeurde daar allemaal! ik heb het niet kunnen horen omdat er allemaal israeli´s doorheen aan het praten waren, maar k kijk zo wel ff op het internet, wel balen dat we verloren hebben.

maarja, op dit soort verhalen zitten jullie natuurlijk niet te wachten. Ik slaap in casa de jaime, waar igal goede dingen over had gehoord. Leuk hostal hoor, maar alleen maar israeli´s, ik ben de enige die geen hebreeuws praat... De israeli´s zijn stuk voor stuk heel aardig, maar als ze in een groep zijn (bijna altijd) praten ze alleen maar hebreeuws. maar voor even is dat niet zo erg.

gister heb ik mijn eerste trek gedaan, een dagtocht naar een meer. dat meer ligt op 46oo meter hoogte. huaraz ligt op 3100 meter hoogte. dat heb ik niet allemaal geklommen hoor, we zijn met de bus naar de beginplek gebracht. de tocht was 4 uur klimmen, en dan dezelfde weg terug, dus ongeveer 3 uur dalen. Het was me niet zo heel goed bevallen! ik was pas 1 dag in Huaraz, op grote hoogte dus, en ik ben helemaal ziek geworden daarboven. Ik heb 4 keer overgegeven, maar ben wel doorgegaan. wat misschien eigenlijk wel stom is, maar ik was er al bijna, nog 20 minuten was het volgens mensen die we tegenkwamen, waarna ik er geloof ik nog een uur over heb gedaan. Ik kon steeds 10 stappen zetten en dan moest ik weer even zitten. Ik was echt zo slap als een vaatdoek, op een geven moment had ik het koud, maar ik had gewoon geen puf om mijn trui aan te trekken die ik om mijn middel gebonden had, terwijl ik al zat. bovendien moest ik halverwege heel nodig poepen... ook niet fijn, gelukkig ging dat wel over. uiteindelijk heb ik het meer wel gehaald, en het was wel heel mooi.
ik heb die trek gedaan met 10 israeli´s, zij gaan morgen de huayhuas (heel mooi, 6 dagen) doen met paarden, dus dan hoef je niet zoveel te lopen. maar ik heb besloten niet mee te gaan, ten eerste 6 dagen met alleen israeli´s... ten tweede doe ik het liever een beetje rustig aan. ik ga nu misschien een trek regelen met paarden voor 1 of 2 dagen.
gister uit eten geweest met 6 israeli´s en ik moet zeggen dat ik al een beetje begin te begrijpen waar ze het over hebben. niet dat ik ze kan verstaan, maar het klinkt niet meer als 1 groot gegorgel, ik kan nu woorden als pizza enzo opmaken uit hun gebabbel, dat gecombineerd met gezichtsuitdrukking begrijp ik dan dat iemand honger heeft. en dan kan ik daar in het engels op reageren zonder dat iemand iets in het engels tegen me heeft gezegt. leuk he!! :)

ik had trouwens net ineens bloed in mijn mond, maar ik denk dat ik vannacht een bloedneus heb gehad, misschien van de hoogte en dat dat nu via mijn neus in mijn mond is gekomen. dusss...
verder voel ik me helemaal top hoor!
tot snel! besos tesse

  • 27 Juni 2006 - 21:00

    Mieke:

    Hee!

    Binnenkort kan je als t zo doorgaat naast spaans ook israelisch spreken, toch leuk!
    Heel veel beterschap, doe rustig aan en succes met al die israeli, zijn er geen andere mensen dan?!

  • 27 Juni 2006 - 21:42

    Suzan:

    Hoi lieve Tes,
    Heerlijk dat je voor ons slapen gaan nog even een berichtje stuurt want we vroegen ons al hevig af of je nóg niet gearriveerd was. Ben ik net allemaal info aan 't lezen hoe je hoogteziekte voorkomt, ( eng als ik dat vind), duik jij er gewoon (hopelijk niet helemaal blanco) in !
    Die bloedneus komt daarvan lijkt mij. Wat ik in ieder geval al gelezen heb is dat je 1 liter vocht voor elke 1000 meter hoogte extra moet drinken naast je gewone vocht dus 5 liter minimaal op 4000 meter. Dat schijnt een hoop ellende te kunnen voorkomen. Luister nou 's één keer naar me (ha ha)
    Heel veel plezier verder met je gorgelende vriendjes, liefs
    suzan

  • 27 Juni 2006 - 22:08

    Jasmijn F:

    Hee Tes!

    Alles oké daar aan de andere kant van de wereld?

    Wat een doorzetter ben je ook he, pfiew!
    Voel je je nu al wel iets beter?

    Zo leer je er nog weer een taal bij :). Ik neem aan dat het schrijven ervan alleen iets lastiger is? :S hihi.

    Kus Jasmijn

  • 27 Juni 2006 - 22:10

    Arnold:

    Hoi Tes,

    Dump die Israëli's eens. Je zit toch in Latijns-Amerika en niet in het Midden-Oosten!
    Grapje hoor! Als je van gorgelen houdt moet je bij ze blijven

  • 28 Juni 2006 - 03:29

    Sannefleur:

    he lieve tes!

    super tof allemaal!! niets voor jou om de bus te "missen" ;)

    hoe is de omgeving? behalve bergen? beetje geciviliseerd of valt t tegen?

    hoor wel weer van je! (K)!

  • 28 Juni 2006 - 09:27

    Hey Tesse:

    Hola! Como estas? creo que muy bien..ahora!hihi Gaaf om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Moet zeggen heb de zelfde ervaring met die de Israeli's en geloof mij al blijf je honderd dagen met ze, veranderen doen ze niet!! Maar in hun eentje zijn ze heel gezellig! ;) Maar je hebt het wel lang volgehouden in Lima zeg...Knap hoor tussen al die uitlaat gassen! :D Mocht je nog puf hebben en je blijft in Huaraz, moet je de santa cruz gaan lopen. Die schijnt heel gaaf te zijn! Anyway meer tips kan je op mijn site vinden :P Ik ga maar weer solliciteren..het ned leven went veel te snel! Geniet er van meid!! muchas feliz por la proxima dias y espero tu sentas mejor quando cansadar un poco mas! Y vevir mas mate de coca, claro!! chiao chiao xx

  • 28 Juni 2006 - 16:42

    Stef:

    heey tessen,

    rrgrrrrrrrrnkgggggggggggroggggggggrolroerggggggg begreep je dat ook? dat was hebreeuws: snel beter worden en mooi verhaal! veel plezier nog! regoiewrgoero (kussen) steffen!

    ;)

  • 28 Juni 2006 - 17:06

    Kristin:

    Heey tes!!
    Wat eeb verhaal weer zeg!! Jammer dat het klimmen je niet zo goed bevallen is...Maar wel goed volgehouden hoor. Veel beterschap en ik hoop dat er wat meer gevarieerd gezelschap voor je komt dan alleen maar israeli's :p Kus

  • 28 Juni 2006 - 20:46

    Tink:

    hahaha Tes!!! Heerlijk berichtje. Jou lukt het overal wel he??
    Uitkijken op die hoogte hoor, we willen je wel weer heelhuids terug :)

  • 28 Juni 2006 - 21:25

    Rita:

    Hoi Tessebes, Leuk om te lezen jouw berichten !! jammer dat je ziek was, maar dat hoort er ook bij, zal wel weer over gaan . Goed naar je moeder luisteren, dus veel drinken. Wat ik ook zo leuk vind is dat we ook alle reacties van je vrienden en familie kunnen lezen. (eigenlijk wel een beetje raar). Volgende week vertrekken wij naar China, dan kunnen we misschien van daaruit ook nog contact hebben ???? Had je nog wandelschoenen gevonden daar ?
    nou veel plezier maar weer en tot schrijfs
    Rita

  • 29 Juni 2006 - 11:07

    Astrid:

    Oh oh Tesse, had ik je niet gewaarschuwd voor die hoogtes?! ;) Maarja, door ervaring leert men!
    Heel veel goeds en liefs en meer gewenst, hasta pronto! Un abrazo muy fuerte!

  • 29 Juni 2006 - 16:58

    Vivian:

    heeey Tessie!!
    wat kut zeg dat je ziek was.Hopelijk gaat het nu wat beter.K heb mn rijbewijs gehaald!!!
    Veel plezier verder!

    xxx flifli

  • 01 Juli 2006 - 12:28

    Ma En Opa:

    lieve tesse, we vinden het prettig om al jouw ervaringen te vernemen. het lijkt ons wel een heel mooi avontuur. En blijf natuurlijk heel regelmatig berichtjes zenden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tesse

welkom, mijn vrienden, op mijn nieuwe site. Deze site is voor iedereen die mij zal missen als ik weg ben, dus als ie soms vast loopt...:p Ik zal jullie ook allemaal missen, dus het zal leuk zijn als jullie een berichtje achterlaten, of af en toe een mailtje sturen. Ik zal jullie graag vertellen wat ik ga doen in zuid-amerika, maar aangezien ik dat zelf nog niet helemaal weet... Ik begin iig in Peru, waarschijnlijk ga ik daarna naar Bolivia, Chili en Argentinië, waarna ik eindig in Brazilië. Ik weet ook nog niet hoe lang ik weg blijf, waarschijnlijk tussen de 8 en de 12 maanden. Ik heb er zin in! kussies van tessie!!

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 79191

Voorgaande reizen:

16 Juni 2006 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: