In Iran - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu In Iran - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Tesse Bijleveld - WaarBenJij.nu

In Iran

Door: tesse

Blijf op de hoogte en volg Tesse

17 Maart 2008 | Iran, Eşfahān

Hallo allemaal!

Ik ben veilig en wel de grens overgestoken naar Iran. Bij de grens zeiden mijn turkse medebuspassagiers ineens dat ik wel iets over mijn broek moet dragen om mijn kont te verhullen (voor zover dat mogelijk is... ;)), omdat ik anders problemen zou krijgen bij de grens. Iemand anders had me de dag ervoor verteld dat wat ik droeg goed genoeg was, dus ik had helemaal niets extras gekocht. Uiteindelijk vond ik nog een sjaal in mijn tas, die heb ik om mijn heupen geslagen. Ik was wel even zenuwachtig of ik wel Iran in mocht, maar uiteindelijk ging alles goed.

Iedereen hier is toch iets conservatiever gekleed dan ik had verwacht. Ik dacht dat veel meisjes gewoon in spijkerbroek liepen en alleen een klein sjaaltje om hun hoofd hadden. Nou dragen veel meisjes wel een spijkerbroek, maar iedereen heeft een jas of jurk die over de kont, meestal tot net iets boven de knie komt. Veel sjaals (hejab) laten een beetje haar zien, maar er zijn toch heel veel meisjes en vrouwen die een chador dragen. Dat is een groot zwart kleed dat je hele lichaam bedekt en tot de grond komt. Een chador moet de hele tijd vastgehouden worden (je kan hem niet vastknopen o.i.d), dus als ze hun handen vol hebben houden ze hem dicht met hun tanden.

Iedereen is hier heel erg aardig, ik heb toch een aantal dagen helemaal geen andere toeristen gezien, maar toch heb ik me helemaal niet alleen gevoeld. 2 meisjes hebben me meegenomen naar hun school (middelbare school). Alle meisjes in hun klas moesten keihard lachen toen ik binnenkwam, dus ik moest kok keihard lachen... rarae situaties. Toen werd de engels lerares erbij geroepen, die vertelde dat ik best een half uurtje mocht blijven. Maar na 5 minuten werd ik bij de directrice op het matje geroepen... uh-oh, dacht ik, Ik heb zeker voor teveel chaos gezorgt, nu gaat ze me eruit sturen. Maar het bleek dat de leraressen even met me wilden praten. Gezellig.

In de treinen heb ik hier in Iran ook steeds mensen gehad om mee te praten. Ik heb het geluk gehad om steeds naast of tegenover studenten geplaatst te worden die engels spreken. Dus ik heb me nog geen moment verveeld. Hier in Esfahan, waar ik nu ben, heb ik wel wat andere backpackers ontmoet. 1 rare griek van 50 jaar oud en een australisch meisje dat vandaag jarig is (23). Ik vind het heel erg jammer dat ik maar een week heb hier, maar op de terugweg zal ik ervoor zorgen dat ik wel een maand heb.

De hoofddoek was in het begin even wennen, ik was steeds bang dat ie teveel naar achteren schoof, maar nu ben ik er wat meer aan gewent en wordt het wat comfortabeler. Ik vind het niet meer erg als mijn haar een beetje zichtbaar is (zoals het is bij veel meisjes). Het enige wat wel vervelend is is dat ik mijn mouwen niet op mag stropen als ik in de hete zon op een bankje zit... maarja, wat doe je eraan.
Ik kan hier trouwens niet op facebook of youtube, die sites zijn verboden!

groeten en tot snel!

Tesse

  • 17 Maart 2008 - 11:41

    Nynke:

    hee tes!
    klinkt allemaal heel spannend,
    doe voorzichtig!
    xx

  • 17 Maart 2008 - 11:50

    Arnold:

    Lieve Tesse,

    Net even geskyped, dus ik wist dat je weer iets zou schrijven. Nu wil ik niet de kans laten glippen om voor Meike te reageren. Terwijl ik typ zie ik dat enen Nynke me al weer voor is. Vervelend van die studenten die de hele dag achter hun hotmail hangen.
    Leuk dat alles zo goed gaat en ik hoop dat je weer heel aankomt in Jazd.

    Groetjes,
    Arnold

  • 17 Maart 2008 - 12:00

    Astrid:

    wow tess, ik wil een foto met je hoofddoek!

  • 17 Maart 2008 - 12:56

    Mieke:

    Hee Tes!

    Ben echt benieuwd hoe dat staat en voelt zo'n hoofddoek. Nog veel plezier daar, lijkt me een boeiend land. En succes op de reis verder...

    Liefs Mieke

  • 17 Maart 2008 - 14:08

    Vivi:

    haha heel grappig allemaal. k ben idd ook benieuwd naar foto's!

  • 17 Maart 2008 - 14:24

    Steffen:

    heej tessen, foto's! of mag je daar soms ook geen foto's maken?! ;)
    veel plezier! xxx steffen

  • 17 Maart 2008 - 14:38

    Meike:

    zo ben je eerste en dan beland ik ineens als 7e op het reactielijstje.. maar klinkt goed allemaal tes. Zal wel even anders zijn om (bijna) geen andere backpackers tegen te komen. heeft natuurlijk wel weer wat, meer met de locale bevolking in contact te komen. Spreken ze allemaal redelijk engels, of zijn het echt alleen de studenten?hier gaat het allemaal z'n gangetje, en zijn de docenten toch net iets minder geinteresseerd om met me te praten, dan met jou in Iran. veel plezier!liefs

  • 17 Maart 2008 - 16:35

    Daan:

    Ach ja, waarom zou je niet een paar extra gratis lessen op een Iraanse school nemen. Je pikt overal wel wat op.

  • 17 Maart 2008 - 17:22

    Tjeerd:

    klinkt goed allemaal daar martha.
    veel plezier nog daar.

  • 17 Maart 2008 - 18:07

    Fermie :

    Hee Tes!

    Leuk zeg om jou verhalen hier te lezen :). Ik ga zo ook maar eens even een berichtje schrijven.. Ik ben geloof ik niet zo'n trouwe schrijver als jij. Lijkt me echt wennen om met een hoofddoek op te moeten lopen. En vooral: warm!

    Ook hier in Guatemala durf ik me niet bloot te kleden omdat ik nogal christelijke mensen moet interviewen.. Maargoed!
    Hoe is het vervoer daar verder? Zijn het ook chickenbussen met chauffeurs die veels te hard rijden :)? Haha..

    Hee, ik ga weer even verder, voorbereidingen treffen voor de Semana Santa :P..

    xxx Jas


  • 18 Maart 2008 - 14:16

    Joeri:

    Heej Tes!

    Klinkt gaaf allemaal.. lijkt me wel heel absurd! Heel veel plezier nog..! Ben benieuwd naar al je avonturen :)!

    Kus Joer

  • 18 Maart 2008 - 18:11

    Annemieke:

    Hoi Tesse,
    Meid wat maak je toch bijzondere dingen mee! Jij kunt nogeens met verhalen thuis komen. Leuk om te lezen. Nou heb het goed en zuig het allemaal in je op.
    liefs Annemieke

  • 20 Maart 2008 - 17:47

    Esther:

    Hee tesse
    Jij maakt echt veel mee! Lijkt me raar om opeens een hoofddoek te dragen...
    Nog veel plezier in je reis!
    xx esther
    (ik ga dezelfde muscical als jij doen! : Wow!)


  • 21 Maart 2008 - 11:33

    Rita:

    Ha Tes
    Wat een wereld van verschil ! Wij maken ons op voor de paasdagen. Dit jaar komt het traditionele paaseieren zoeken op de batterijlaan te vervallen. Dit hoogtepunt van het jaar wordt vervangen door de nog traditionelere opa- en oma-bezoeken. En jij valt daar van de ene in de andere nieuwe ervaring. Heel spannend allemaal Tess ! Hou ons vooral op de hoogte (als het lukt met internet). fijne paasdagen ! Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tesse

welkom, mijn vrienden, op mijn nieuwe site. Deze site is voor iedereen die mij zal missen als ik weg ben, dus als ie soms vast loopt...:p Ik zal jullie ook allemaal missen, dus het zal leuk zijn als jullie een berichtje achterlaten, of af en toe een mailtje sturen. Ik zal jullie graag vertellen wat ik ga doen in zuid-amerika, maar aangezien ik dat zelf nog niet helemaal weet... Ik begin iig in Peru, waarschijnlijk ga ik daarna naar Bolivia, Chili en Argentinië, waarna ik eindig in Brazilië. Ik weet ook nog niet hoe lang ik weg blijf, waarschijnlijk tussen de 8 en de 12 maanden. Ik heb er zin in! kussies van tessie!!

Actief sinds 08 Juni 2006
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 79180

Voorgaande reizen:

16 Juni 2006 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: